Show simple item record

¿Cómo manejan información los estudiantes de educación superior? El caso de la Universidad de La Sabana, Colombia.

dc.contributor.authorJaramillo, Patricia
dc.contributor.authorHennig, Cristina
dc.contributor.authorRincón, Yadira
dc.date.accessioned9/5/2021 16:22
dc.date.available9/5/2021 16:22
dc.date.issued2011-03-21
dc.identifier.citationJaramillo, P., Rincón, Y., & Hennig, C. (2011). ¿ Cómo manejan información los estudiantes de educación superior? El caso de la Universidad de La Sabana, Colombia.es_CO
dc.identifier.issn1851-1740
dc.identifier.otherhttp://www.scielo.org.ar/pdf/ics/n25/n25a07.pdf
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10818/48377
dc.description27 páginases_CO
dc.description.abstractThis study identified the Information Management Competencies (CMI) of university students to enhance those skills in training programs. As a theoretical reference we took the standard proposed by the Association of Collegeand Research Libraries. For data collection we used a questionnaire consisting of three parts. The first part is related to the perception of the students about their CMI, the second part has an exercise that requires to put into practice those skills and its result is a text production, and the third part is the reflection of the students on its performance in the exercise. The texts produced were part of the research data. In addition, semi-structured interviews were done to deepen in the process of information handling. Findings shows that participants have a low CMI level, so some guidelines to strengthen the promotion of that competency are provided and can be considered in other contexts.en
dc.description.abstractEsta investigación identificó las competencias en manejo de información (CMI) de un grupo de estudiantes universitarios con miras a mejorar los programas de formación. Como referente teórico y de análisis se tomó el estándar propuesto por Association of College and Research Libraries. Para la recolección de datos se utilizó un cuestionario constituido por tres partes, la primera da cuenta de la percepción de los estudiantes sobre sus CMI, la segunda plantea un ejercicio que requiere poner en práctica estas competencias y tiene como resultado la producción de un texto y la tercera es la reflexión de los estudiantes sobre su desempeño en el ejercicio. Los textos fueron parte de los datos de investigación. Adicionalmente se realizaron entrevistas semi-estructuradas para profundizar en el proceso de manejo de información. Los hallazgos dan cuenta de que los participantes tienen bajo nivel de CMI, por lo que se proponen algunos lineamientos para intervenir con mayor fuerza en el fomento de estas competencias, que pueden ser considerados en otros contextoses_CO
dc.formatapplication/pdfes_CO
dc.language.isospaes_CO
dc.publisherScielo Argentinaes_CO
dc.relation.ispartofseriesInf. cult. soc. [online]. 2011, n.25, pp.117-143
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subject.otherCompetencias en manejo de informaciónes_CO
dc.subject.otherAlfabetización informacionales_CO
dc.subject.otherACRLes_CO
dc.subject.otherInvestigación cualitativa.es_CO
dc.titleHow do students deal with information? higher education? The case of the University of La Sabana, Colombiaen
dc.title¿Cómo manejan información los estudiantes de educación superior? El caso de la Universidad de La Sabana, Colombia.es_CO
dc.typejournal articlees_CO
dc.type.hasVersionpublishedVersiones_CO
dc.rights.accessRightsopenAccesses_CO


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternationalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International