Construcción de entornos saludables en el marco de la Atención Primaria en Salud : el caso de la enseñanza de Salud Comunitaria en el Programa de Medicina de la Universidad de La Sabana
Item Links
URI: http://hdl.handle.net/10818/47579Visitar enlace: http://www.scielo.org.co/sciel ...
ISSN: 0120-5552
DOI: 10.14482/ sun.30.1.4309
Compartir
Statistics
View Usage StatisticsBibliographic cataloging
Show full item recordDate
2015-03-27Abstract
This article presents the reflection of an education experience in community health, within the framework of Primary Health Care (PHC) in the program of Medicine at Universidad de La Sabana, a process that articulates students, citizens and managers of interdisciplinary teams to work for populations’ health collaborating in the making of "healthy environments". It delves into the elements that have characterized the experience of teaching and learning in PHC, the process of building the academic program, the confluence of Public Health and Family Medicine in PHC, the pedagogical orientation of theoretical and practical activities in health care education, the formulation and implementation of improvement plans in health, community health projects and promoting healthy environments in different organizations and communities, while describing the evolution of the process. Conclusions emphasize strategic areas necessary in physicians and other health professionals, competencies necessary to strengthen population health through this kind of programs, stressing the importance of PHC and healthy environments in teaching, researching, and social action in coordination with other sectors related to the initiative. Este artículo presenta la reflexión de una experiencia educativa de salud comunitaria en el
marco de la Atención Primaria en Salud (APS) en el Programa de Medicina de la Universidad de La Sabana; proceso que articula a estudiantes, ciudadanos y gestores de equipos
interdisciplinarios para trabajar por la salud de la población a través del apoyo a la gestión
de “entornos saludables”. Se profundiza en los elementos que han caracterizado el ejercicio
de enseñanza y aprendizaje en APS, el proceso de construcción del programa académico, la
confluencia de la Salud Pública y la Medicina Familiar en la APS, la orientación pedagógica de las actividades docente - asistenciales hacia la formulación y ejecución de planes de
mejoramiento en salud, proyectos de salud comunitaria y el fomento de entornos saludables
en las distintas organizaciones y comunidades abordadas, y se describe la evolución del
proceso. Por último, se concluye resaltando aquellos aspectos estratégicos en las competencias médicas y de otros profesionales de la salud necesarios para fortalecer la salud de la
población a través de este tipo de programas, y se destaca la importancia de la APS en los
procesos de docencia, investigación, proyección social y su articulación con otros sectores
afines a la iniciativa.
Ubication
Revista Científica Salud Uninorte, 31(2), 424-434
Collections to which it belong
- Facultad de Medicina [1345]