Commitment and Human Tone: the Difference between Traditional Service and Nursing Care
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URI: http://hdl.handle.net/10818/42371Visitar enlace: https://pesquisa.bvsalud.org/c ...
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DOI: 10.17533/udea.iee.v37n1e05
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Guevara Lozano, Maryory; Arroyo Marlés, Ligia Patricia; Pérez Giraldo, Beatriz; Sánchez Herrera, BeatrizFecha
2019-02-11Resumen
To describe the transformation of decisive moments that arise within the nurse-patient and family caregiver interaction to turn them into moments of care capable of favoring adaptation. Methods. In a high complexity hospital in the city of Bogotá (Colombia), a “nursing methodological research”-type study was conducted. It was developed in five stages: 1) identification of the institutional route of patients and their caregivers and, within it, the moments of encounter with nursing; 2) typical day of the nurse; 3) analysis of the nurse-patient and family caregiver encounters; 4) literature review on how to strengthen the nurse-patient and family caregiver relationship; and 5) proposal to transform decisive moments into moments of care. Results. Patients and their family caregivers usually experience six moments of encounter with nursing that include admission, assessment, satisfaction of basic needs, administration of medication, shift change, and discharge; all of them cross-cut by education and communication. Recognition of experiences during moments of encounter allowed transforming them into moments of nursing care. Conclusion. The transformation of decisive moments into moments of nursing care to favor adaptation of patients and their family caregivers is consequence of the nursing commitment and human nature expressed in every encounter of the care process. Objetivo. Describir la transformación de los momentos de verdad que se dan en la interacción enfermera–paciente y cuidador familiar para convertirlos en momentos de cuidado capaces de favorecer la adaptación. Métodos.En una institución hospitalaria de alta complejidad de la ciudad de Bogotá (Colombia) se realizó un estudio del tipo “investigación metodológica en enfermería”, el cual se desarrolló en cinco etapas: 1) identificación de la ruta institucional del paciente y su cuidador familiar y en ella los momentos de encuentro con enfermería; 2) Día típico de la enfermera; 3) Revisión de los encuentros enfermera – paciente y cuidador familiar; 4) Revisión de la literatura sobre cómo fortalecer la relación enfermera – paciente y cuidador familiar; y 5) Propuesta para la transformación de los momentos de verdad en momentos de cuidado. Resultados. El paciente y su cuidador familiar tienen generalmente seis momentos de encuentro con enfermería que incluyen el ingreso, la valoración, la atención de necesidades básicas, la administración de medicamentos, el cambio de turno y el egreso. La educación y la comunicación son transversales a ellos. El reconocimiento de experiencias en los momentos de encuentro permitió transformarlos en momentos de cuidado de enfermería.Conclusión.La transformación de los momentos de verdad en momentos de cuidado de enfermería para favorecer la adaptación del paciente y de su cuidador familiar son una consecuencia del compromiso y del tono humano de enfermería expresado en cada uno de los encuentros del proceso de atención.
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Ubicación
Invest. educ. enferm;37(1): [E05], Febrero 2019
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