Association between the fall risk, age and educational level in active older women
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URI: http://hdl.handle.net/10818/33028Visitar enlace: http://rcientificas.uninorte.e ...
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ISSN: 0120-5552
DOI: http://dx.doi.org/10.14482/sun ...
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Alfonso Mora, Margareth Lorena; Bejarano Marín, Xiomara; Sánchez Vera, María Alejandra; García Muñoz, Lina Paola; Soto León, Ivone AndreaFecha
2017Resumen
Objective: To determine the association between risk of falls as measured by the Timed Get Up
and Go - modified version (TGUGM), age and educational level in active adult and older women.
Method: Quantitative association cross sectional study. The sample was 200 women whom, in
addition to a clinical record of characterization, TGUGM was applied to assess the risk of falls.
Associations were performed using the statistical Chi Square test.
Results: An increased risk of falls in women with a lower educational level and older age was
observed. The educational level was related to the phases of TGUGM requiring double motor
task (p <0.05).
Conclusion: Active women over 65-year-old with low educational levels have a higher risk of
falls according to the results of TGUGM. Objetivo: determinar la asociación entre el riesgo de caídas por medio del test Timed Get Up
and Go Versión modificada (TGUGM), la edad y el nivel educativo en mujeres mayores activas.
Método: Estudio cuantitativo, transversal de asociación. La muestra estuvo conformada por
200 mujeres con una caracterización clínica previa; se aplicó el TGUGM para medir el riesgo
de caídas. La asociación fue realizada con Chi cuadrado de Pearson.
Resultados: Un mayor riesgo de caídas fue encontrado en mujeres con bajo nivel educativo y
con mayor edad. El nivel educativo se asoció con diferentes fases del TGUGM que requieren de
doble tarea motora (p <0.05)
Conclusión: Las mujeres activas mayores de 65 años y con bajos niveles educativos presentaron
mayor riesgo de caídas de acuerdo con el TGUGM.
Ubicación
Salud Uninorte. Barranquilla (Col.) 2017; 33 (3): 306-314