Show simple item record

dc.contributor.authorCabrera García, Victoria Eugenia
dc.contributor.authorAya Gómez, Viviana Lucía
dc.contributor.authorMuñoz Gómez, Diana Sthefanía
dc.contributor.authorGuevara Marín, Ivón Paola
dc.contributor.authorCano Rodas, Andrés Mauricio
dc.date.accessioned5/21/2018 11:14
dc.date.available5/21/2018 11:14
dc.date.created2016-09
dc.identifier.citationGARCIA, Victoria Eugenia Cabrera et al. Madres, padres y profesores como educadores de la resiliencia en niños colombianos. Psicol. Esc. Educ. [online]. 2016, vol.20, n.3, pp.569-579. ISSN 2175-3539. http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539201502031049.es_CO
dc.identifier.issn2175-3539
dc.identifier.otherhttp://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-85572016000300569&script=sci_abstract&tlng=es
dc.identifier.otherhttp://www.scielo.br/pdf/pee/v20n3/2175-3539-pee-20-03-00569.pdf
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10818/32976
dc.description11 páginases_CO
dc.description.abstractThe aim of this study was to analyze the contribution of the educational practices of parents and teachers in the development of resilience in_x005F_x005F_x005F_x000D_ children. The sample included 417 children, 199 teachers, 111 mothers and 80 fathers of a rural setting of low socioeconomic level. It was an_x005F_x005F_x005F_x000D_ explanatory, cross-sectional study, with a correlational analysis. The girls showed higher levels of generosity, diligence and overall resilience_x005F_x005F_x005F_x000D_ compared to boys. Mothers tended to practice acceptance and support, assertion of power, withdrawal of affection and harsh parenting more than_x005F_x005F_x005F_x000D_ fathers. Teachers also exercised these practices but to a lesser extent than two parents. Acceptance by parents and teachers, parental monitoring_x005F_x005F_x005F_x000D_ and teacher affirmation of power, were variables that weighed significantly in explaining resilience in children. It’s important to design intervention_x005F_x005F_x005F_x000D_ strategies within the family and school’s context from a young age, to help children develop resilience, taking into account the crucial role of_x005F_x005F_x005F_x000D_ parents and teachers in this process.en
dc.description.abstractEl objetivo del estudio consistió en analizar el aporte de las prácticas educativas de madres, padres y profesores en el desarrollo de la resiliencia en niños(as). Se contó con 417 niños(as), 199 profesores, 111 mamás y 80 papás de zona rural de nivel socioeconómico bajo. Fue un estudio transversal, de análisis correlacional, explicativo. Las niñas mostraron mayor nivel de generosidad, laboriosidad y resiliencia total en comparación con los niños. Las mamás tienden a practicar la aceptación y apoyo, la afirmación del poder, el retiro del afecto y el trato rudo más que los papás. Las profesoras también ejercen estás prácticas pero en menor proporción que los dos padres. La aceptación de papás y profesoras, el monitoreo de los dos padres y la afirmación del poder de las profesoras, son variables que pesan de manera significativa en la explicación de resiliencia en los niños(as). Es importante diseñar estrategias de intervención conjuntas en el contexto familiar y escolar desde edades tempranas, con el fin de desarrollar procesos de resiliencia en niños, teniendo en cuenta el papel protagónico de los padres y los profesores en este proceso.es_CO
dc.formatapplication/pdfes_CO
dc.language.isospaes_CO
dc.publisherPsicologia Escolar e Educacionales_CO
dc.relation.ispartofseriesPsicol. Esc. Educ. 2016, vol.20, n.3, pp.569-579
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectEducaciónes_CO
dc.subjectResilienciaes_CO
dc.subjectNiñoses_CO
dc.titleMadres, padres y profesores como educadores de la resiliencia en niños colombianoses_CO
dc.title.alternativeMothers, fathers and teachers as educators of resilience in Colombian childrenen
dc.title.alternativeMães, pais e professores como educadores da resiliência em crianças colombianasen
dc.typejournal articlees_CO
dc.type.hasVersionpublishedVersiones_CO
dc.rights.accessRightsopenAccesses_CO
dc.identifier.doi10.1590/2175-3539201502031049


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternationalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International