CLIL Approach Used as a Curriculum Internationalization Strategy in a Colombian Higher Education Institution
Uso del enfoque CLIL como estrategia de internacionalización del currículo en una institución de educación superior colombiana
View/ Open
Item Links
URI: http://hdl.handle.net/10818/31553Visitar enlace: http://laclil.unisabana.edu.co ...
Visitar enlace: http://laclil.unisabana.edu.co ...
ISSN: 2011-6721
DOI: 10.5294/laclil.2017.10.1.5
Compartir
Statistics
View Usage StatisticsBibliographic cataloging
Show full item recordDate
2017Abstract
This project emerged from the necessity of responding to the policies for “home in- ternationalization” of a higher education institution in coherence with the aims proposed by the National Ministry of Education in relation to the development of communicative competences of English as a foreign language regarding this kind of institutions. The research had a descriptive design methodology used in a two parallel processes: a teaching training in the communicative competences of English starting from a diagnosis, and training in the CLIL approach for the design of content activities was implemented through the collective work of a team of volun- teer teachers from the institution. After the activities were applied, the results were positive; indicating that making use of interesting and motivational didactic resources, students and educators recognized the pedagogical advantages of the approach for the learning of content simultaneously reinforcing communicative competences in English as a foreign language, and at the same time sought to continue and increase the use of CLIL activities. This allowed ex- panding the scope to an institutional level, socializing the experiences, and giving place to a second phase that can validate the information. Este proyecto surge de la necesidad de responder a las políticas de “internacionalización
en casa” de una institución de educación superior (IES) coherente con las metas propuestas
por el Ministerio de Educación Nacional en cuanto al desarrollo de competencias comunicativas
de la lengua extranjera inglés para tales instituciones en el país. El diseño de la investigación
tuvo una metodología descriptiva usada en dos procesos paralelos: la formación docente en las
competencias comunicativas del inglés a partir de un diagnóstico y la capacitación docente en
el Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE; en inglés Content and
Language Integrated Learning, CLIL) para el diseño y aplicación de actividades de contenido
a través del trabajo colectivo de un grupo de profesores voluntarios de la IES. Los resultados
fueron positivos indicando que al hacer uso de recursos didácticos interesantes y motivadores,
los estudiantes y docentes reconocen las ventajas pedagógicas para el aprendizaje de contenidos
y de la lengua extranjera inglés, y a la vez desean continuar y ampliar el uso de las actividades
de AICLE. Esto permitió ampliar el proyecto a un nivel institucional, socializar las experiencias
y dar lugar a una segunda fase investigativa que valide la información.
Keywords
Ubication
ACLIL Vol.10, No 1 (2017) p. 105-131