Una mirada a la caracterización de la primera infancia: contextos y métodos

Item Links
URI: http://hdl.handle.net/10818/27974Visitar enlace: http://www.redalyc.org/articul ...
Visitar enlace: http://www.scielo.org.co/pdf/r ...
ISSN: 1692-715X
DOI: 10.11600/1692715x.13116250314
Compartir
Statistics
View Usage StatisticsBibliographic cataloging
Show full item recordDate
2014-03-25Abstract
A literature review on the characterization of early childhood was carried out to identify methods used to conduct a situational analysis of children under 6 years of age. Scientific databases, Google Scholar and research websites were searched. No term or scientific significance was found for ‘characterization’, so equivalent terms were used. National health and child welfare surveys, epidemiological studies of specific diseases and studies of child development assessment with neuro-psychological testing and its relationship with socio-demographic characteristics were identified. Four international situational analysis experiences of childhood and adolescence were found. Their contexts and methodologies are described. Responde a una revisión de la literatura sobre experiencias de caracterización en la primera infancia. Tuvimos como objetivo identificar y describir metodologías para el diagnóstico situacional de la niñez temprana. Para esto consultamos bases de datos científicas, Google académico y páginas oficiales de las experiencias identificadas. Caracterización no lo encontramos como descriptor de búsqueda, por lo que se utilizaron términos equivalentes. Se hallaron trabajos que reportan la relación entre características socio-demográficas y los resultados de encuestas transversales, estudios epidemiológicos y evaluaciones del desarrollo infantil. Se resumen los contextos y métodos de cuatro experiencias de caracterización de la niñez y la adolescencia, donde se evidencia el uso complementario de técnicas de recolección de datos con el deseo de responder a una visión multidimensional del desarrollo.
Keywords
Ubication
Rev.latinoam.cienc.soc.niñez juv 13 (1): 279-293, 2015
Collections to which it belong
- Facultad de Medicina [1454]