Democratizing didactic transposition: Negotiations between learners and their teacher in a secondary school
Democratizando la transposición didáctica: Negociaciones entre estudiantes y su docente en la escuela secundaria
Enlaces del Item
URI: http://hdl.handle.net/10818/21844Visitar enlace: http://laclil.unisabana.edu.co ...
Visitar enlace: http://laclil.unisabana.edu.co ...
ISSN: 2322-9721
DOI: 10.5294/laclil.2014.7.2.1
Compartir
Estadísticas
Ver as estatísticas de usoCatalogación bibliográfica
Apresentar o registro completoAutor
Banegas, Darío LuisData
2014Resumo
Didactic transposition is a concept not usually found in TESOL but common to the teaching of
subjects and languages such as French or Spanish. This term refers to the pedagogic
transformations that occur between knowledge of reference and school knowledge. This article
examines how such a process of transformations was democratized by engaging a group of
secondary school learners to suggest topics, sources of input, and activities for the development of
language-driven CLIL (Content and Language Integrated Learning) lessons. Through action
research, an EFL (English as a Foreign Language) teacher in Argentina developed lessons and
materials during one school year following the learners’ suggestions and evaluation. Data were
gathered through class interviews, surveys, and the teacher-researcher’s own research journal. The
experience shows that didactic transposition inscribed in sociocultural theory may become a
democratic act when (1) teachers and learners not only negotiate topics and materials but, more
importantly, discuss their motivations, needs, and interests and (2) teachers create spaces to
incorporate learner voices systematically and coherently in a manner that improves language
learning. El concepto de transposición didáctica es usualmente encontrado en el campo de enseñanza del
inglés pero es común en lenguas como el francés o el español. Este término se refiere a las
transformaciones pedagógicas que ocurren entre el conocimiento de referencia y el conocimiento
escolar. El presente artículo examina cómo tal proceso fue democratizado mediante el
involucramiento de un grupo de estudiantes de la escuela secundaria para sugerir temas, recursos,
y actividades con el fin de desarrollar clases en torno a CLIL/AICLE centrado en la lengua. A través
de la investigación-acción, un docente argentino desarrolló clases y materiales durante un año
lectivo siguiendo las sugerencias y evaluaciones de sus estudiantes. Los datos fueron recolectados a
través de entrevistas de clase, encuestas, y el diario de ruta del propio docente. La experiencia
demostró que la transposición didáctica inscripta en la teoría sociocultural puede convertirse en
democrática cuando (1) los docentes y estudiantes negocian temas y materiales, y discuten sus
motivaciones, necesidades, e intereses, y (2) los docentes crean espacios que incorporan
sistemáticamente la voz de los estudiantes de manera coherente para la mejora del aprendizaje de lenguas
Palabras clave
Ubicación
Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning; Vol 7, No 2 (2014); p. 1-26