Reflexionar para mejorar la práctica: una experiencia de investigación-acción educativa
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URI: http://hdl.handle.net/10818/14744Visitar enlace: http://educacionyeducadores.un ...
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2009-08-03Resumo
Educational experience shows meaningful efforts in the formation of teachers; however, results do not show the expected changes, as the same problems persist in the classroom without having reached concrete and definitive solutions. The research paper entitled "professional development of educators through educational action research" tries to find a new way of achieving professional development of in-service teachers by means of action research.This research work is developed along a six-stage structure as follows: First, the group of researchers perform an approximation to the educational action research method. Second, theoretical assumptions: a theoretical foundation that can be the basis of educational action research is searched. Third, selection and training by external researchers, of a group of internal researchers until the problem that each of them is going to research is stated. Fourth, projects are executed in the classroom. In this stage, the researchers made their problem clear and they searched for and implemented several intervention strategies for its solution. The external researchers accompanied this process. Fifth, Cross-section analysis of the classroom projects. In this stage, an analysis of all the classroom projects implemented by the external researchers was done. The last stage has been called the i. a. e. (educational action research) as a means for the achievement of the professional development of educators. The final result is the learning achieved by the internal and external researchers, which confirms that i. a. e. is an appropriate means to convert theory into the practice of the educators' day-to-day activities, thus enhancing their true professional development. La experiencia educativa demuestra esfuerzos significativos en la formación de profesores; sin embargo, los resultados obtenidos no reflejan los cambios esperados, pues persisten los mismos problemas de aula, sin hallar soluciones concretas y definitivas. La investigación titulada Desarrollo profesional de los educadores a través de la investigación-acción educativa trata de encontrar una nueva forma para lograr el desarrollo profesional de los educadores en servicio, mediante la investigación-acción.Esta investigación se desarrolla a través de una estructura de seis fases así: primera: el grupo de investigadoras realiza una aproximación al método de la investigación-acción educativa; segunda: supuestos teóricos: se busca un sustento teórico que fundamente la investigación acción-educativa; tercera: comprende la selección y el entrenamiento del grupo de investigadoras internas por parte de las investigadoras externas, hasta lograr la definición del problema que cada una va a trabajar; cuarta: ejecución de los proyectos de aula. En esta fase las investigadoras aclararon su problema y buscaron e implementaron diversas estrategias de intervención para su solución; este proceso se llevó a cabo con el acompañamiento de las investigadoras externas; quinta: análisis transversal de los proyectos de aula. En esta fase se realizó un análisis de todos los proyectos de aula implementados por las investigadoras internas; la última fase se ha denominado la i. a. e. , como medio de desarrollo profesional de los educadores, y se concluye con los aprendizajes logrados por las investigadoras internas y externas, lo que confirma que la i. a. e. es un medio apropiado para lograr que la teoría se convierta en práctica del quehacer de los educadores, para dar paso a su verdadero desarrollo profesional.
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Educación y Educadores; Vol 6 (2003)
Educación y Educadores; Vol 6 (2003)
Educación y Educadores; Vol 6 (2003)