The receptive vocabulary of Spanish 6th-grade primary-school students in CLIL instruction: A preliminary study
El vocabulario receptivo de estudiantes españoles de 6º de educación primaria en contextos AICLE: Un estudio preliminar
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URI: http://hdl.handle.net/10818/13724Visitar enlace: http://laclil.unisabana.edu.co ...
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ISSN: 2322-9721
DOI: 10.5294/3138
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Canga Alonso, AndrésDate
2013-10-31Abstract
One of the key factors in early stages of L2 learning is the number of words learners know. However, there has been little research regarding the receptive vocabulary size of learners involved in content and language integrated learning (CLIL) programmes at primary level. Accordingly, the 2,000-word frequency band of the Vocabulary Levels Test (VLT) (Schmitt, Schmitt, & Clapham, 2001) was administered to explore the receptive vocabulary knowledge of 6th-grade, primary-level Spanish students learning English through CLIL instruction to relate their receptive vocabulary size to their ability to understand written and spoken discourse in English and to establish sex-based differences amongst the participants. The results show that students’ receptive vocabulary knowledge is below the 1,000 frequency band, which implies that students may find it difficult to understand spoken and written discourse in English (Laufer, 1992; Nation, 2001; Adolphs & Schmitt, 2004). As for sex-based differences, female students outscored their male partners in the VLT, but these differences were not statistically significant. Nevertheless, further research needs to be conducted with a larger sample of CLIL learners to compare groups from different schools implementing these programmes in the same area, as well as to compare their results with those obtained by students in traditional non-CLIL environments. Uno de los factores clave en el aprendizaje temprano de una L2 es el número de palabras que saben
los estudiantes. Sin embargo, hay una carencia de investigación en lo referente al tamaño del
vocabulario receptivo de los estudiantes que participan en programas de Aprendizaje Integrado de
Lenguas y Contenidos (AICLE) en educación primaria. A la luz de esta falta de investigación se
administró el Vocabulary Levels Test (VLT) (Schmitt, Schmitt, & Clapham, 2001) correspondiente a
las 2,000 palabras más frecuentes del inglés para explorar el vocabulario receptivo de estudiantes
españoles de 6º de primaria que siguen un enfoque AICLE para relacionar su tamaño de
vocabulario receptivo con la capacidad de comprensión del discurso hablado y escrito en inglés, y para establecer al mismo tiempo las diferencias de acuerdo con el sexo de los participantes. Los
resultados muestran que el tamaño del vocabulario receptivo de los estudiantes está por debajo de la banda de las 1,000 palabras lo que implica que pueden tener dificultades para comprender el discurso escrito y oral en inglés (Laufer, 1992; Nation, 2001; Adolphs & Schmitt, 2004). En lo que respecta a las diferencias en cuanto al sexo, las chicas obtienen mejores resultados en el VLT que
los chicos, pero las diferencias entre los grupos no son significativas estadísticamente. Sin embargo,
se necesita llevar a cabo más estudios con una muestra más amplia de alumnos AICLE para poder
analizar grupos de diferentes centros educativos de la misma zona y comparar sus resultados con
los obtenidos por alumnos en programas no-AICLE.
Ubication
Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning; Vol 6, No 2 (2013); 22-41