The impact of students’ attitude on CLIL: A study conducted in higher education
El impacto de la actitud de los estudiantes sobre AICLE: Un estudio realizado en la educación superior
Enlaces del Item
URI: http://hdl.handle.net/10818/13716Visitar enlace: http://laclil.unisabana.edu.co ...
Visitar enlace: http://laclil.unisabana.edu.co ...
ISSN: 2322-9721
DOI: 10.5294/laclil.2012.5.2.10
Compartir
Estadísticas
Ver as estatísticas de usoCatalogación bibliográfica
Apresentar o registro completoAutor
Papaja, Katarzyna LidiaData
2012-10-30Resumo
Attitude can be defined as a set of beliefs developed in a due course of time in a given sociocultural setting. It has been proved that positive attitude facilitates learning (Dörneyi, 1990; Dörneyi, 2001; Gardner & Lambert, 1972; Heckhausen, 1991). If the learner is reluctant to learn or he/she does not have a positive attitude, he/she does not produce any result. CLIL classrooms are not typical language classrooms due to the fact that language is the medium through which content is “transported”. Non-linguistic content is used to teach a language and learners acquire new knowledge but in a foreign language. Bearing in mind the importance of attitude in learning and teaching a second language as well as in any kind of subject, I decided to conduct a research among the CLIL learners. I have selected a group of students from the Department of Psychology who study various subjects in English. The students were asked to fill in a questionnaire concerning attitude towards CLIL. The questionnaire had been especially designed for the purpose of this study. The intention of this address is to discuss the role of attitude towards learning subjects through a second language which will be based on students’ opinions. I strongly believe that attitude is one of the central elements along with motivation and language aptitude in determining success in learning subjects through another language. In order to guide this discussion, attention will be directed toward the sociolinguistic factors responsible for attitude towards CLIL. La actitud puede ser definida como un conjunto de creencias desarrolladas en un
curso debido del tiempo en un determinado entorno sociocultural. Se ha
demostrado que la actitud positiva facilita el aprendizaje (Dörneyi, 1990; Dörneyi,
2001; Gardner y Lambert, 1972; Heckhausen, 1991). Si el alumno se niega a
aprender o no tiene una actitud positiva, él / ella no produce ningún resultado.
Aulas de AICLE no son típicas aulas de idiomas, debido al hecho de que el
lenguaje es el medio a través del cual el contenido es "transportado". El contenido
no-lingüística se utiliza para enseñar un idioma estudiantes a adquirir nuevos
conocimientos sino en un idioma extranjero. Teniendo en cuenta la importancia de
la actitud en el aprendizaje y la enseñanza de una segunda lengua, así como en
cualquier tipo de tema, he decidido llevar a cabo una investigación entre los
estudiantes AICLE. He seleccionado un grupo de estudiantes de la Facultad de
Psicología que estudian diversos temas en inglés. Los estudiantes se les pidió
llenar un cuestionario sobre su actitud hacia AICLE. El cuestionario había sido
especialmente diseñada para el propósito de este estudio. La intención de esta
dirección es discutir el papel de la actitud hacia el aprendizaje de los sujetos a
través de una segunda lengua, que se basará en las opiniones de los estudiantes.
Creo firmemente que la actitud es uno de los elementos centrales a lo largo con la
motivación y aptitud lingüística para determinar el éxito en el aprendizaje de los
sujetos a través de otro idioma. A fin de orientar el debate, la atención se dirige
hacia los factores sociolingüísticos responsables de la actitud hacia AICLE.
Ubicación
Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning; Vol 5, No 2 (2012); 28-56