Colombian teachers' questions about CLIL: What can teachers' questions tell us? (Part II)
Preguntas de docentes colombianos sobre AICLE: ¿Qué implicaciones tienen las preguntas de los profesores? (Parte II)
Item Links
URI: http://hdl.handle.net/10818/13712Visitar enlace: http://laclil.unisabana.edu.co ...
Visitar enlace: http://laclil.unisabana.edu.co ...
ISSN: 2322-9721
DOI: 10.5294/laclil.2012.5.2.6
Compartir
Statistics
View Usage StatisticsBibliographic cataloging
Show full item recordAuthor
Curtis, AndyDate
2012-10-30Abstract
The second part of this two-part paper starts with a review of the literature on teachers’ questions, going back 100 years, and finds an almost exclusive focus on teachers asking students questions in classrooms. To address this apparent oversight on the other kinds of questions teachers ask, for example to each other and to themselves, Colombian teachers were asked to write their questions about CLIL, at a workshop which was part of a new MA TESOL program. A total of 85 questions were written by approximately 80 language teachers from all over Colombia, 69 of which related to CLIL. These questions were divided into three groups or sets: CLIL in the Colombian Context; The Implementation of CLIL; and Fundamental Concepts of CLIL. These questions and these three categories are analyzed to see what developers of teacher development and CLIL training programs in Colombia can learn from such questions, and how they can inform the design of such programs. Este artículo consta de dos partes. La comienza con una revisión de literatura
sobre preguntas de los profesores, que se remonta 100 años atrás y descubre un
enfoque casi exclusivo que consiste en que los docentes formulan preguntas de los
estudiantes en el aula. Para compensar este aparente descuido de los otros tipos
de preguntas que hacen los profesores, por ejemplo entre ellos y a sí mismos, los
docentes colombianos fueron invitados a escribir sus preguntas sobre AICLE, en
un taller que formó parte de un nuevo programa de Maestría en la enseñanza de
inglés. Un total de 85 preguntas fueron escritas por unos 80 docentes de los
colegios oficiales de idiomas de todo Estado de Colombia, 69 de ellas
relacionadas con AICLE. Estas preguntas se dividieron en tres grupos o
conjuntos: AICLE en el contexto colombiano, la implementación de AICLE, y
Conceptos Fundamentales de AICLE. Estas preguntas y estas tres categorías se
analizan para ver lo que los desarrolladores de programas de desarrollo
profesional y capacitación para AICLE en Colombia pueden aprender de dichas
preguntas, y cómo pueden informar el diseño de dichos programas.
Ubication
Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning; Vol 5, No 2 (2012); 1-12