Approaches to Scaffolding in Teaching Mathematics in English with Primary School Students in Colombia
Enfoques para el “Scaffolding” in la enseñanza de la matemática en inglés con estudiantes de primaria en Colombia
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URI: http://hdl.handle.net/10818/13697Visitar enlace: http://laclil.unisabana.edu.co ...
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ISSN: 2322-9721
DOI: 10.5294/laclil.2011.4.2.2
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2011-10-28Abstract
Teaching mathematics in a second-language (L2) environment requires teachers to understand both relevant mathematics concepts and the L2. Teachers must be aware that the explanations, clarifications, and development of mathematical language require that students have sufficient competence in the L2 to understand what is being taught. This implies teaching language to students in three specific ways, as suggested by Coyle, Hood, and Marsh (2010): language of learning, language for learning, and language through learning. Teaching mathematics also requires teachers to apply different types of scaffolding. This study seeks to identify the types of scaffolding and instructions used by the mathematics teacher at a bilingual school in Santa Marta, Colombia teaching first-grade students in English. Classroom observations, as well as interviews and classroom observation checklists, were carried out to determine what the mathematics teacher was already doing in the classroom in terms of scaffolding. The resultant data suggests that a range of visual aids and careful use of the L1 can play significant role in supporting the simultaneous development of content and linguistics competences. La enseñanza de las matemáticas a través de una segunda lengua (L2) exige que los docentes tengan
conocimiento de ciertos conceptos específicos del área así como también de la segunda lengua. Los
docentes deben ser conscientes de que las explicaciones, aclaraciones, y el desarrollo del lenguaje
matemático requieren que los estudiantes tengan competencia en la L2 suficiente para entender lo
que se enseña. Esto implica que la enseñanza de L2 debe abordarse de tres formas específicas,
como sugieren Coyle, Hood, y Marsh (2010): el lenguaje del aprendizaje, el lenguaje para el
aprendizaje, y el lenguaje a través del aprendizaje. La enseñanza de las matemáticas también
requiere que los maestros apliquen los diferentes tipos de andamiaje para el aprendizaje. Esta
investigación busca identificar los tipos de andamiaje y las instrucciones utilizadas por un docente
de primer grado que imparte su asignatura en inglés en una escuela bilingüe en Santa Marta,
Colombia. Para determinar los avances del profesor en esta área, se llevaron a cabo observaciones
de clase, entrevistas y se desarrollaron listas de observación en el aula. Los datos resultantes
sugieren que una serie de ayudas visuales y el uso cuidadoso de la L1 pueden jugar papeles
importantes en el apoyo del desarrollo simultáneo las competencias lingüísticas y de los
contenidos.
Ubication
Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning; Vol 4, No 2 (2011); 13-20