%0 Generic %A Castro Reyes, Santiago %A López Sierra, Tania %A Riveros Munévar, Fernando %8 2020 %@ 2027-1786 %U http://hdl.handle.net/10818/52877 %X To design and corroborate a psychometrical test which measures the different outlooks of university students in Colombia towards people with a homosexual orientation. METHOD: A theoretical review was applied to the study to determine the main factors of the test. Also, a clear-cut chart was designed and with it a Licket reactive scale. Subsequently, the items validation process was executed by a group of expert judges and all the necessary modifications were made in order to have accurate results. The first application was performed on 179 participants; the obtained results were represented throughout a factor and reliability analysis. In order to acquire a confirmatory factorial analysis, a second application was made on a different group of 200 students. RESULTS: After the analysis, it was obtained a scale with 18 items which were distributed among four main factors. These factors expound the 56.2% of the total accumulated variance with a factorial model that shows adequated indexes of the goodness of fit, being alpha Cronbach of, 926. DISCUSSION: It was obtained a valid, reliable and consistent scale that allows the evaluation of university students towards people with a homosexual orientation %X El enfoque de Habilidades para la Vida (Hpv) es una iniciativa de la Organización Mundial de la Salud (WHO, 1993) surgido de la integración de varias teorías que explican el desarrollo humano y social. Este estudio transversal tuvo como objetivo describir el desempeño autoreportado de las habilidades para la vida en jóvenes víctimas del conflicto armado interno en Colombia. Participaron 35 jóvenes de 18 a 25 años (M = 21.91, DT = 0.48) de los cuales el 67.5 % eran mujeres. Los participantes han sido víctimas del conflicto armado interno en Colombia, residían en varios municipios del país y estaban vinculados a un programa de fortalecimiento emocional. Se realizaron análisis descriptivos y se evalúo el desempeño autoreportado con base en la media de respuesta por factor de la escala de habilidades para la vida. Los resultados evidenciaron un nivel más alto de desarrollo autoreportado en las habilidades de comunicación asertiva, y manejo de tensiones y estrés. En contraste, se observaron niveles bajos de competencia en las habilidades de solución de problemas y conflictos, empatía, y manejo de sentimientos y emociones. Se discute la necesidad de desarrollar investigaciones y programas de intervención en habilidades para la vida en personas que han sufrido las consecuencias negativas del conflicto armado %I Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología %T Design and validation of a scale of attitudes towards people with homosexual orientation: study with university students %T Diseño y validación de una escala de actitudes hacia personas con orientación homosexual, estudio con estudiantes universitarios %R 10.33881/2027-1786.rip.13211 %~ Intellectum