%0 Generic %A Sandoval Reyes, Juan %A Riveros Munévar, Fernando %A Duque Oliva, Edison Jair %8 16/01/2020 %@ 0123-9155 %U http://hdl.handle.net/10818/52865 %X The acceleration of the pace of organizational management poses new challenges that can be expressed as an intensification of job demands, and people express it as an increase in the intensity levels of their task development, and a feeling of a greater time pressure in their work context. The objective of this study was to examine, in a sample of Colombian workers, the evidence of construct validity and reliability of the Spanish version of the Intensification of Job Demands Scale (IDS) developed by Kubicek, Paškvan and Korunka in 2015, which evaluates five job demands subject to intensification. The sample consisted of 420 healthcare professionals located in Bogotá, Colombia. Descriptive statistics, item discrimination indexes, internal structure through exploratory and confirmatory factor analysis, and evidence of construct validity were established. The original five-factor structure of the test was maintained explaining 47.12% of the total variance. By using Structural Equation Models (SEM), an adequate adjustment and parsimony of the model in congruence with the theoretical proposal of the scale is evidenced. This Spanish version of the IDS has adequate psychometric properties and it can contribute to research in the country, on the intensification of work as a demand that is associated with the impairment of workers’ health and well-being. %X La práctica de las mujeres en los deportes ha sido moldeada por los discursos sociales. Se puede determinar que los medios como productores de significado fortalecen o debilitan los discursos de género hegemónicos existentes en los deportes. Esta investigación tuvo como objetivo analizar la percepción social de las jugadoras de la Selección Nacional de Fútbol Femenino de Colombia hacia los medios de comunicación locales. En esta investigación participaron siete jugadores de la más alta categoría, y la recolección de datos se hizo a través de entrevistas semiestructuradas y noticias-elicitación para posteriormente aplicar el Análisis del Discurso. Se obtuvieron cinco discursos predominantes, mostrando el contradiscurso de los jugadores hacia los medios y las instituciones deportivas. La percepción social de los jugadores sobre los medios se centra como una institución que reproduce discursos de una sociedad sexista, y discursivamente resisten estos significados estereotipados. Entender a los medios como agentes pedagógicos de las audiencias implica que la alfabetización mediática es una herramienta necesaria para crear una conciencia crítica respecto a los contenidos mediáticos sobre el fútbol femenino. %I Acta Colombiana de Psicología %T Psychometric properties of the scale intensification of work demands from from a Colombian sample %T Propiedades psicométricas de la escala de intensificación de demandas del trabajo a partir de una muestra colombiana %R 10.14718/ACP.2020.23.2.3 %~ Intellectum