%0 Generic %A Wentzel, Arnold %8 11/22/2021 %@ 2011-6722 %U http://hdl.handle.net/10818/49821 %X Pedagogical practices that are effective in content courses are often effective in CLIL courses too, yet one such practice – content compression – is generally neglected. Content compression is the purposeful reduction of the content to be taught; however, the CLIL literature often warns against the reduction and simplification of content for fear that it might harm students’ understanding of the subject content. This paper explains the ostensibly paradoxical result that content compression improves students’ understanding of content and shows why it is well suited to CLIL, if applied correctly. It presents content compression principles and techniques that are appropriate to content production and teaching practice in the CLIL classroom and shows how it was used to enhance language acquisition by students in a CLIL business course at a Colombian university over a period of three semesters. This experience suggested that content compression, in combination with other pedagogical practices, not only increased students’ linguistic confidence, but also enhanced their perceived learning in both content and language. %X A menudo, las prácticas pedagógicas efectivas en los cursos de contenido también lo son en los cursos AICLE; sin embargo, una de estas prácticas —la compresión de contenido— usualmente se deja de lado. La compresión de contenido es la reducción intencionada del conteni-do que se va a enseñar; sin embargo, la literatura sobre AICLE a menudo no aconseja la reducción y simplificación del contenido por temor a que pueda dañar la comprensión de los estudiantes del contenido de la asignatura. Este artículo explica el resultado, aparentemente paradójico, de que la compresión de contenido mejora la comprensión de los contenidos por parte de los estudiantes y muestra por qué se adapta bien a AICLE, si se aplica correctamente. Presenta principios y técnicas de compresión de contenido que son apropiados para la producción de contenido y la práctica docente en el aula AICLE y muestra cómo se utilizó para mejorar la adquisición del lenguaje por parte de los estudiantes en un curso de negocios AICLE en una universidad colombiana durante un período de tres semestres. Esta experiencia sugirió que la compresión de contenido, en combina-ción con otras prácticas pedagógicas, no solo aumentó la confianza lingüística de los estudiantes, sino que también mejoró su aprendizaje percibido tanto en el contenido como en el idioma. %T Less is More: Content Compression in CLIL %T Menos es más: compresión de contenido en AICLE %R 10.5294/laclil.2021.14.1.1 %~ Intellectum