%0 Generic %A Ferreira da Silva, Márcia Daiane %A Lopes Silva-Júnior, Fernando %A Do Carmo Cruz Robazzi, Maria Lúcia %A De Oliveira Gouveia, Márcia Teles %8 9/30/2021 %@ 1657-5997 %U http://hdl.handle.net/10818/48999 %X Objective: To compare the levels of ex-post-facto stress between nursing personnel who participated in an educational intervention with nursing personnel on work duties, within the hospital work environment. Materials and method: This was an observational and cross-sectional study. The final sample was composed of 30 nursing personnel, with 15 of them composing the group exposed to the intervention and 15 being selected by simple random sampling to compose the unexposed group. The intervention consisted of a program focused on the employees, structured in four sessions, applied in a course format twice a week, and lasted two months. The Student’s t-test for independent samples and the Mann-Whitney U-test were used to compare the groups. Results: Using the Mann-Whitney U-test, the stress levels could be compared between the groups, and a statistical difference in stress levels was observed between the control group (3.34 ± 0.71 a.u.) and the intervention group (2.52 ± 0.59 a.u.) (p = 0.002; d = 1.26). Conclusions: Comparing the general stress levels between the groups, it was found that the intervention significantly decreased the stress levels in the participants; it was also pos-sible to identify the mental stressors faced by the participants using the Scale of Stress in Professionals. %X Objetivo: comparar los niveles de estrés ex-post-fact entre los profesionales de enfermería en el ambiente del trabajo hospitalario participantes de intervención educativa con profesionales de enfermería en actividades laborales. Materiales y método: estudio obser-vacional y transversal. La muestra final se compuso por 30 profesionales de enfermería, de la que 15 profesionales compusieron el grupo expuesto a intervención y 15 se seleccionaron por muestreo aleatorio para componer el grupo no expuesto. La intervención consistió en un programa, con enfoque en el trabajador, estructurado en cuatro sesiones, aplicado en formato de curso, con periodicidad quincenal y duración de dos meses. En la comparación entre los grupos, se utilizaron la prueba t de Student para amuestras independientes y la prueba U de Mann-Whitney. Resultados: por medio de la prueba U de Mann-Whitney, se puede comparar el nivel de estrés entre los gru-pos, en el que se observó diferencia estadística del nivel de estrés entre el grupo control (3,34 ± 0,71 u.a.) y el grupo intervención (2,52 ± 0,59 u.a.) (p = 0,002; d = 1,26). Conclusiones: comparando el nivel de estrés general entre los grupos, se constata que la intervención disminuyó significativamente el nivel de estrés en los profesionales; se logró aun identificar los estresores mentales de los profesionales por medio de la Escala de Estrés en Profesionales %I Universidad de La Sabana %T Reducción del estrés laboralen profesionales de enfermería: aplicación de una intervención %R 10.5294/aqui.2021.21.3.4 %~ Intellectum