%0 Generic %A Gutiérrez-Coba, Liliana %A Silva-Gómez, Laura %8 2021-08-11 %@ 0719-367x %U http://hdl.handle.net/10818/48495 %X Based on a mixed methodology, which triangulates the data obtained in a survey of 300 journalists, 20 interviews and a content analysis, this research seeks to establish how Colombian journalists use Twitter to search for information, build messages, and create communities. The results allow us to establish that, despite the various possibilities that this platform allows for the construction of innovative and multimedia messages, most of the Colombian journalists surveyed do not use them nor do they seek to generate interactivity and two-way communication with their audiences. %X Esta investigación busca establecer cómo los periodistas colombianos utilizan Twitter para buscar información, construir los mensajes y crear comunidades. En el estudio 300 periodistas de 120 medios participaron en una encuesta, se realizaron 20 entrevistas a profesionales y un análisis de contenido a publicaciones en Twitter durante 2018 y 2019. Los resultados permiten establecer que, pese a las variadas posibilidades que ofrece esta plataforma para elaborar mensajes informativos innovadores y multimediales, la mayoría de los periodistas participantes en el estudio no las utiliza, ni busca generar interactividad y comunicación bidireccional con sus audiencias. %I Cuadernos.Info %T Colombian journalism on Twitter: use of the tool in the professional practice %T Periodismo colombiano en Twitter: usos de la herramienta en el ejercicio de la profesión %R 10.7764/cdi.50.28095 %~ Intellectum