%0 Generic %A Gutiérrez-Coba, Liliana %A Coba-Gutiérrez, Patricia %A Gómez-Diaz, Javier Andrés %8 2020-10-30 %@ 1138-5820 %U http://hdl.handle.net/10818/48408 %X Introduction:Producers of misinformation and fake news find in fear, uncertainty in pandemic times, and in virtual social networks facilitators for disseminating them, doing harder the task to detect them even for experts and laymen. Typologies designed to identify and classify hoaxes allow their analysis from theoretical perspectives such as echo chambers, filter bubbles, information manipulation,and cognitive dissonance. Method:A content analysis was developed with371 fake news, previously verified byfact-checkers. After intercoderstest, it was proceeded to classify disinformation according to their type, intentionality, main topic addressed, networks where they circulated, deceptiontechnique, country of origin, transnational character, among other variables. Results:The most common intent of fake news was ideological, associated with issues such as false announcements by governments, organizations, or public figures, as well as with false context elaborationtechnique. A quarter of the hoaxes analyzed were repeated in several countries, mainly promoting false cures with fabricated content as a deception technique. Discussion and Conclusions:Disinformation is a manipulation and filtering phenomenon based on ideological and emotional coincidence shared by those who circulate them. (Dis)information that converges with the users’ interests, makes its dissemination indiscriminate and facilitates its transnationality, with slight modifications, without affecting itsacceptance and recirculation. %X Los productores de desinformación y noticias falsas encuentran en el temor, la incertidumbre en tiempos de pandemia y las redes sociales virtuales facilitadores para su difusión, haciendo más difícil su detección para expertos y legos en el tema. Las tipologías diseñadas para la identificación y clasificación de bulos permiten su análisis desde perspectivas teóricas como las cámaras de eco, las burbujas de filtro, la manipulación de la información y la disonancia cognitiva. Método: Se realizó un análisis de contenido a 371 noticias falsas, previamente verificadas por fact-checkers. Luego de una prueba de intercodificadores, se procedió a clasificar los bulos según su tipo, intencionalidad, tema principal abordado, las redes en que circularon, la técnica de engaño, el país de origen, su carácter transnacional, entre otras variables. Resultados: La intención de bulo más común fue de carácter ideológico, asociada con temas como los falsos anuncios de gobiernos, organizaciones o personajes públicos, así como con la técnica de contexto falso para su elaboración. Una cuarta parte de los bulos analizados se repitieron en varios países, promoviendo principalmente falsas curas con contenidos fabricados como técnica de engaño. Discusión y Conclusiones: Desinformar es un fenómeno de manipulación y filtraje basado en la coincidencia ideológica y emocional que comparten quienes circulan bulos. La (des)información que converge con los intereses de sus usuarios, hace que su difusión se haga de manera indiscriminada y facilite su transnacionalidad, con leves modificaciones, sin que esto afecte su aceptación y su recirculación. %I Revista Latina de Comunicación Social %T Fake news about Covid-19: a comparative analysis of six Iberoamericancountries %T Las Noticias falsas y desinformación sobre el Covid-19: análisis comparativo de seis países iberoamericanos %R 10.4185/RLCS-2020-1476 %~ Intellectum