%0 Generic %A Pérez Guerrero, Ana María %A Reyes, Carlos Andrés %8 2022-01-01 %@ 1409-4258 %U http://hdl.handle.net/10818/48405 %X Objective. To determine the benefits of using Human-Centered Design (HCD) in audiovisual training, at the undergraduate level, in the case of students of the Audiovisual Genres and Formats subject. The students are enrolled in the third semester of the Audiovisual Communication program at the University of La Sabana (Colombia). Method. With a qualitative approach, this case study addresses the application of the HCD principles contained in the Design Thinking steps by the student body in the creation process of a cineminuto. During the period from 2018-2 to 2019-2, 177 students participate in the training. From data collection instruments such as participant observation and documentary and audiovisual reviews, resulting from each phase of the process, three categories were analyzed: creative confidence, creative problem solving, and knowledge acquired by students. Results. The application of HCD showed advances in student learning in the aspects studied, although it poses challenges in the field of teamwork. Conclusions. HCD is an effective way of presenting a path of exploration for audiovisual creation to students; it fosters creative security and improves the approach to narrative and technical problems through evaluating and prototyping their work. Therefore, it consolidates the knowledge acquired both in class and in phases of empathy (research). %X Objetivo. Determinar los beneficios de utilizar el Diseño Centrado en el Hombre (HCD) en la formación audiovisual, a nivel de pregrado, en el caso de los estudiantes de la asignatura Géneros y Formatos Audiovisuales. Los estudiantes cursan el tercer semestre de la carrera de Comunicación Audiovisual de la Universidad de La Sabana (Colombia). Método.Con un enfoque cualitativo, este estudio de caso aborda la aplicación de los principios HCD contenidos en los pasos del Design Thinking por parte del alumnado en el proceso de creación de un cineminuto. Durante el período de 2018-2 a 2019-2, 177 estudiantes participan en la formación. A partir de instrumentos de recolección de datos como la observación participante y la revisión documental y audiovisual, resultantes de cada fase del proceso, se analizaron tres categorías: confianza creativa, resolución creativa de problemas y conocimientos adquiridos por los estudiantes. Resultados. La aplicación de HCD mostró avances en el aprendizaje de los estudiantes en los aspectos estudiados, aunque plantea desafíos en el campo del trabajo en equipo. Conclusiones.HCD es una forma efectiva de presentar a los estudiantes un camino de exploración para la creación audiovisual; fomenta la seguridad creativa y mejora el enfoque de los problemas narrativos y técnicos a través de la evaluación y prototipado de su trabajo. Por tanto, consolida los conocimientos adquiridos tanto en clase como en fases de empatía (investigación). %I Revista Electrónica Educare %T Human-Centered Design as a Creative Exploration Path in the Teaching-Learning of Audiovisual Undergraduate Students %T El diseño centrado en el ser humano como vía de exploración creativa en la enseñanza-aprendizaje de estudiantes de pregrado en audiovisuales %R 10.15359/ree.26-1.8 %~ Intellectum