%0 Generic %A Hernández-Rincón, Erwin Hernando %A Tuesca-Molina, Rafael de Jesús %A Guerrero-Espinel, Juan Eduardo %A Gutiérrez González, Henry %A Guemes, Armando %8 2015-08-12 %@ 0120-5552 %U http://hdl.handle.net/10818/48349 %X Objective: Illustrate the training experience in Health Human Resources (HHR) in PHCand IHSDNs for Colombia through the Virtual Campus of Public Health (VCPH) of the PAHOduring 2013 to 2015.Methodology: an assessment of academic processes of 2 cohorts was conducted during 2013 and 2015 through VCPH, and by a team of five universities. The experience is divided into two stages according to the processes of formation: 1. Strengthening teaching equipment, 2. Training of HHR for the country.Results: In total, 123 health professionals were trained in the two processes (2013-2015). The first stage (2013-2014) was mainly linked to training teachers of different universities, process with a better performance on public health teachers. For the second stage (2014-2015) the course was offered for the entire country, improving the academic processes in relation to the above process, and ending the process with 55 proposals to improve PHC and IHSDNs for the contexts of each participant.Conclusions: The educational process of the course and work in the VCPH are constituted as an opportunity to advance new processes which effectively contribute to the formation of HHR in PCH and IHSDNs in a country where the subject is relevant and necessary. %X Objetivo: Ilustrar la experiencia de formación de Talento Humano en Salud (THS) en APSy RISS para Colombia por medio del Campus Virtual de Salud Pública (CVSP) de la OPSdurante 2013 a 2015.Metodología: Se realizó una evaluación de procesos académicos de 2 cohortes durante 2013 a 2015 por medio del CVSP y mediante un equipo conformado por 5 universidades. La experiencia se dividió en 2 etapas según los procesos de formación: 1. Etapa de fortalecimiento de los equipos de formación, 2. Formación de talento humano en salud para todo el país.Resultados: En total, los 2 procesos contribuyeron a formar a 123 profesionales de la salud (2013-2015). Durante la primera etapa (2013-2014) se contribuyó principalmente a formar docentes vinculados de las distintas universidades, y se encontró una mayor adherencia en profesores de salud pública. Para la segunda etapa (2014-15), el curso se ofertó para todo el país, y mejoraron los procesos académicos en relación con el proceso anterior, y el proceso finalizó con 55 propuestas de mejoramiento en APS y RISS para cada uno de los contextos de cada participante.Conclusiones: El proceso educativo del curso y el trabajo en el CVSP se constituyen en una oportunidad para avanzar en nuevos procesos, los cuales contribuyen efectivamente a la formación de THS en APS y RISS en un país donde la temática es relevante y necesaria. %I Salud Uninorte %T Training experience in Health Human Resources (HHR) in Primary Health Care (PHC) through the Virtual Campus of Public Health (VCPH) Node Colombia (2013-2015) %T Experiencia de Sensibilización de Talento Humano en Salud en Atención Primaria en Salud (APS) por medio del Campus Virtual de Salud Pública (CVSP) Nodo Colombia (2013-15) %R 10.14482/sun.31.3.7792 %~ Intellectum