%0 Generic %A Rodríguez, María Clara %U http://hdl.handle.net/10818/43148 %X This study identified personal and family factors associated with behavioral problems in children. The study group consisted of 254 students between 7 and 11 years, their parents and teachers. After obtaining informed consent from all participants, the following tests were carried out: Kamphaus and Reynold’s multidimensional scale of behavior standardized in Medellin’s questionnaire of personal and familiary-related factors.The chi-square test shows that inconsistencies in patterns of parenting, that is, not living with the nuclear family, being a woman and the age between 8 and 9 years, were associated with a significantly higher frequency of aspects associated with externalizing problems, such as hyperactivity and behavioral issues . Likewise, being female and between 8 and 9 years of age were associated with the aspect of “excessive control behavior” such as anxiety and depression, academic problems and also somatization, which was recognized by teachers as being more frequent in boys. Those results could be useful in formulating preventative measures %X Se identificaron los factores personales y familiares asociados a los problemas de comportamiento en niños. Participaron 254 escolares, entre 7 y 11 años, sus respectivos padres y docentes. Una vez obtenido el consentimiento informado, se aplicaron la Escala Multidimensional de la Conducta de Reynolds y Kamphaus; estandarizada en Medellín, Cuestionario de Evaluación de factores personales y familiares. El análisis chi-cuadrado muestra que la inconsistencia en las pautas de crianza, no vivir con el núcleo familiar, ser mujer y tener una edad entre los 8 y 9 años, está relacionada significativamente con una mayor frecuencia en las dimensiones correspondientes a externalizar problemas como la hiperactividad y problemas de conducta. Igualmente el género femenino y la edad entre 8 y 9 años se asociaron con la dimensión de “conducta excesivamente controlada”, como la ansiedad y la depresión, y también con los problemas académicos, así como la somatización que fue reconocida por los docentes como más frecuente en los niños. Estos resultados aportan a la prevención. %I Estudos de Psicologia %K Problemas de comportamiento %K Psicología educacional %K Relaciones familiares %T Factores personales y familiares asociados a los problemas de comportamiento en niños %~ Intellectum