@misc{10818/59362, year = {2024}, month = {2}, url = {http://hdl.handle.net/10818/59362}, abstract = {Introduction: This study provides unprecedented scientific evidence for the expansion of health literacy as a tool capable of increasing patient safety through effective communication between health care professionals and their patients, especially in primary health care. Objective: To map the evidence available regarding the impact of health literacy on care safety for adult patients in primary health care. Materials and methods: This is a scoping review in line with the Joanna Briggs Institute method, which covers care, techniques, protocols, or health literacy methods used to improve primary health care. The Medline (PubMed), Web of Science, Scientific Electronic Library Online (SciELO), Virtual Health Library, Scopus, Cinahl, and Google Scholar databases were used for the gray literature search. Original studies available in full and published until January 2023, in all languages covering the topic, were included. Two reviewers screened them by title and abstract, and three reviewers read the full texts and extracted data from the selected articles presented in flowcharts, tables, and descriptive narratives. Results: A total of 3749 studies were found, of which 23 were selected. From these, the following categories emerged: ‘The impact of health literacy on the engagement and health outcomes of primary health care users;’ ‘Interventions that contribute to health literacy in primary health care;’ and ‘Evaluation of users’ and professionals’ perspectives on health literacy.’ Conclusions: Health literacy interventions focused on primary care should be encouraged within health care services to promote care, prevent illnesses, and inspire the population’s transformation process, with a direct impact on patient safety.}, abstract = {Introducción: el estudio aporta evidencias científicas sin precedentes para la expansión de la alfabetización en salud como herramienta capaz de aumentar la seguridad del paciente a través de una comunicación eficaz entre los profesionales de la salud y sus pacientes, especialmente en atención primaria. Objetivo: mapear la evidencia sobre el impacto de la alfabetización en salud en la seguridad de la atención a pacientes adultos en atención primaria. Material y método: revisión exploratoria según el método del Instituto Joanna Briggs, en la que se contemplaron cuidados, técnicas, protocolos o métodos de alfabetización en salud utilizados para mejorar la atención primaria de salud. Se utilizaron las bases de datos Medline (PubMed), Web of Science, Scientific Electronic Library Online (SciELO), Virtual Health Library, Scopus, Cinahl y Google Scholar para la literatura gris. Se incluyeron los estudios originales disponibles en su totalidad, publicados hasta enero de 2023, en todos los idiomas que cubrían el tema. Dos pares seleccionaron por título y resumen, y tres pares leyeron los textos completos y extrajeron los datos de los artículos seleccionados, que se presentaron en flujogramas, tablas y narrativas descriptivas. Resultados: se encontraron 3749 estudios, de los que se seleccionaron 23. De ellos surgieron las siguientes categorías: “impacto de la alfabetización en salud sobre el compromiso y los resultados en salud de los usuarios de atención primaria”; “intervenciones que contribuyen a la alfabetización en salud en atención primaria” y “evaluación de las perspectivas de los usuarios y los profesionales sobre la alfabetización en salud”. Conclusiones: las intervenciones de alfabetización en salud centradas en la atención primaria deben fomentarse en los servicios de salud para promover la atención, prevenir enfermedades e inspirar el proceso de transformación de la población, lo que repercute directamente en la seguridad de los pacientes.}, publisher = {Dirección de Publicaciones}, title = {Contributions of Health Literacy for Patient Safety in Primary Care: A Scoping Review}, title = {Aportaciones de la alfabetización en salud a la seguridad del paciente en atención primaria: una revisión de alcance}, doi = {10.5294/aqui.2024.24.1.4}, author = {Cavalcanti, Euni de Oliveira and Figueiredo, Patrícia Silva de and Santos, Lorena Campos and Moreira, Moara Avila de Jesus and Paulino, Renata Gonçalves and Paranaguá, Thatianny Tanferri de Brito}, }