@misc{10818/48281, url = {http://hdl.handle.net/10818/48281}, abstract = {The present work represents a review about the role of emotion in the teaching-learning processes. This has been a huge challenge, both from educators and emotion theorist, and it seems to be clear that there is a disconnection between these two subjects. To explore the potential relationship, we started the study reviewing the classic postures. Subsequently we consulted new evidence to stablish the state of art about the relationship between emotion and education. Hence, we selected 72 recently published articles and organized them according to the tow topic of interest. Results were organized based on categories of emotion and learning, focusing in the incidence of emotion in pedagogical practices. The conclusion was centered on the topics of knowledge advance, gaps and research challenges.}, abstract = {El artículo presenta el estado de conocimiento que se tiene sobre la incidencia de la emoción en los procesos de enseñanza aprendizaje. Para su construcción, además de la consulta de autores que se han ido constituyendo como clásicos, se analizó la producción de 72 artículos científicos publicados en los últimos años en revistas de alto impacto en ISI y SCOPUS. La investigación se organizó a partir de las categorías relación entre la emoción y el aprendizaje e incidencia de la emoción en las prácticas pedagógicas, evidenciando el avance en el conocimiento, los vacíos y retos de investigación en el tema.}, publisher = {Sophia}, keywords = {Experiencia emocional}, keywords = {Respuesta emocional}, keywords = {Procesos de aprendizaje}, keywords = {Procesos de enseñanza}, title = {Relación entre la emoción y los procesos de enseñanza aprendizaje}, doi = {10.18634/sophiaj.16v.1i.1007}, author = {Anzelin, Ingrid and Marín Gutiérrez, Alejandro and Chocontá, Johanna}, }