@article{10818/32733, year = {2018}, url = {http://hdl.handle.net/10818/32733}, abstract = {This study focuses on analysis of the factors that can increase the persuasive effectiveness of information campaigns using narratives. An experiment was carried out in which similarity with the protagonist was manipulated in a video about a victim of gender violence. The protagonist was portrayed as living in Spain, and she was said to be Spanish (high similarity) or Argentinian (low similarity). The participants (75 Spanish women) then filled out a questionnaire with measures about emotional impact, identification with the protagonist, and risk perception about becoming a victim of abuse. Results showed that similarity with the protagonist has an indirect influence on risk perception through negative emotions and identification.}, abstract = {Este estudio se enfoca en el análisis de los factores que pueden aumentar la efectividad persuasiva de las campañas de información por medio de narrativas. Se realizó un experimento en el que la similitud con el protagonista se manipuló en un video sobre una víctima de violencia de género. Se describió a la protagonista como si viviera en España y se dijo que era de nacionalidad española (gran similitud) o argentina (baja similitud). A continuación, las participantes (75 mujeres españolas) respondieron un cuestionario con medidas sobre el impacto emocional, la identificación con el protagonista y la percepción del riesgo de convertirse en víctima de abuso. Los resultados mostraron que la similitud con la protagonista tiene una influencia indirecta en la percepción del riesgo a través de las emociones negativas y la identificación.}, publisher = {Universidad de La Sabana}, keywords = {Persuasion}, keywords = {Communication psychology}, keywords = {Domestic violence}, title = {Persuading with Narratives Against Gender Violence. Effect of Similarity with the Protagonist on Identification and Risk-Perception}, author = {Igartua Perosanz, Juan José and Fiuza, Daniela}, }