Educational games created by medical students in a cultural safety training game jam: a qualitative descriptive study
Juegos educativos creados por médicos. Estudiantes en un juego de capacitación en seguridad cultural: un estudio descriptivo cualitativo
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URI: http://hdl.handle.net/10818/58183Visitar enlace: https://bmcmededuc.biomedcentr ...
DOI: 10.1186/s12909-022-03875-w
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2022Abstract
Background
Cultural safety training, whereby health professionals learn to reflect on their own culture and to respect the cultural identity of patients, could address intercultural tensions in health care. Given the context of their medical education, however, medical students might perceive such training to be dull or even unnecessary. Game jams, collaborative workshops to create and play games, are a potentially engaging learning environment for medical students today. How medical students learn while making games is poorly documented. This study describes the characteristics of educational games created by participants in a cultural safety game jam and the concepts they used to create games.
Methods
As part of a trial, 268 Colombian medical students divided into 48 groups participated in an eight-hour game jam to create a prototype of an educational game on cultural safety. In this qualitative descriptive study, we reviewed the description of the games uploaded by participants, including the name, objective, game narrative, rules, rewards, penalties, and pictures. An inductive thematic analysis collated their descriptions.
Results
The game descriptions illustrated the characteristics of the educational games and the aspects of the cultural safety concept that the students used to create games. Medical students situated cultural safety within a continuum with culturally unsafe actions at one end and cultural safety at the other end. Although not familiar with game design, the students designed prototypes of basic educational games including game dynamics, game scenarios, learning objectives, and pedagogical strategies.
Conclusion
The findings of this study could help researchers and educators to understand how medical students learn from game design and the kind of games that game jam participants can create without previous game design skills. Fondo
La formación en seguridad cultural, mediante la cual los profesionales de la salud aprenden a reflexionar sobre su propia cultura y a respetar la identidad cultural de los pacientes, podría abordar las tensiones interculturales en la atención de salud. Sin embargo, dado el contexto de su educación médica, los estudiantes de medicina pueden percibir dicha formación como aburrida o incluso innecesaria. Los game jams, talleres colaborativos para crear y jugar, son un entorno de aprendizaje potencialmente atractivo para los estudiantes de medicina de hoy. La forma en que los estudiantes de medicina aprenden mientras crean juegos está poco documentada. Este estudio describe las características de los juegos educativos creados por los participantes en un game jam cultural de seguridad y los conceptos que utilizaron para crear los juegos.
Métodos
Como parte de una prueba, 268 estudiantes de medicina colombianos divididos en 48 grupos participaron en un game jam de ocho horas para crear un prototipo de juego educativo sobre seguridad cultural. En este estudio descriptivo cualitativo, revisamos la descripción de los juegos subidos por los participantes, incluido el nombre, el objetivo, la narrativa del juego, las reglas, las recompensas, las sanciones y las imágenes. Un análisis temático inductivo cotejó sus descripciones.
Resultados
Las descripciones de los juegos ilustraron las características de los juegos educativos y los aspectos del concepto de seguridad cultural que los estudiantes utilizaron para crear juegos. Los estudiantes de medicina ubicaron la seguridad cultural dentro de un continuo con acciones culturalmente inseguras en un extremo y seguridad cultural en el otro. Aunque no estaban familiarizados con el diseño de juegos, los estudiantes diseñaron prototipos de juegos educativos básicos que incluían dinámicas de juego, escenarios de juego, objetivos de aprendizaje y estrategias pedagógicas.
Conclusión
Los hallazgos de este estudio podrían ayudar a investigadores y educadores a comprender cómo los estudiantes de medicina aprenden del diseño de juegos y el tipo de juegos que los participantes del game jam pueden crear sin habilidades previas de diseño de juegos.
Keywords
Ubication
BMC Medical Education, 22(1), 1-9.
Collections to which it belong
- Facultad de Medicina [1345]