Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.advisorCárdenas Támara, Felipe
dc.contributor.authorGaskill, Emma Christina
dc.date.accessioned2019-05-22T17:20:55Z
dc.date.available2019-05-22T17:20:55Z
dc.date.issued2019-03-13
dc.identifier.citationAdas, M. (1989). Machines as the measure of men: Science, Technology, and Ideologies of Western Dominance. Ithaca, NY and London: Cornell University Press. Retrieved from http://Downloads/michael_adas_machines_as_the_measure_of_men_scibookzaorg.pdf
dc.identifier.citationAdkins, C; Bora, S (2002). Outdoor, Experiential, and Environmental Education: converging or Diverging Approaches? Charlston, WV: ERIC Digest. Retrieved from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED467713.pdf
dc.identifier.citationAhuti, S. (2015). Industrial growth and environmental degradation. International Education & Research Journal [IERJ], 1, (5). http://ierj.in/journal/index.php/ierj/article/viewFile/56/48
dc.identifier.citationAllen,R.(2009) The British industrial revolution in global perspective. London: Cambridge University Press
dc.identifier.citationAnuik, J; Gullies, C. (2012). Indigenous knowledge in post-secondary educators’ practices: Nourishing the learning spirit. Canadian Journal of Higher Education, 42 (1), 63-79.
dc.identifier.citationAtkinson, P; Hammersley, M. (2007). Ethnography (pp, 1). New York, NY: Routdledge.
dc.identifier.citationBaldi, G; García, E. (2005) Calidad de vida y medioambiente. La psicología ambiental. Universidades,30 (julio-diciembre). Retrieved from: http://www.redalyc.org/html/373/37303003/
dc.identifier.citationBernauer, T.; Böhmelt, T.; Koubi, V. (2012). Environmental changes and violent conflict. Environmental Research Letters, 7 (1), 1-8
dc.identifier.citationBoli, J.; Ramirez, FO ; Meyer, J.W. (1985). Explaining the Origins and Expansion of Mass Education. Comparative Education Review, 29, (2 ) 145-70 .Retrieved from: http://www.jstor.org/stable/1188401.
dc.identifier.citationBonilla-Castro, E; Rodríguez, P. (1995) La investigación en ciencias sociales: más allá del dilema de los métodos Bogotá: Centro de Estudios de Desarrollo Económico (CEDE).
dc.identifier.citationCapra, F. (1996). The web of life. New York, NY: Anchor Books, Random House Publishers.
dc.identifier.citationCapra, F. (2002). The hidden connections: Integrating the biological, cognitive, and social dimensions of life into a science of sustainability. New York, NY: Doubleday, a division of Random House, Inc.
dc.identifier.citationCárdenas Támara, F. (2017). La raíz ontológica de la crisis ambiental. El magisterio de su santidad Bartolomé. Theologica Xaveriana, 67 (183). Retrieved from: https://doi.org/10.11144/javeriana.tx67-183.rocams
dc.identifier.citationCárdenas Támara, F. (2016). Ecologías políticas y ordenamientos territoriales. Elementos teóricos para el reconocimiento y diseño de territorialidades culturales ecológicas (TCE) y su inclusión en las visiones políticas del desarrollo o simplemente recordando el pensamiento salvaje. Nómadas 47 (1). Retrieved from: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18153280012
dc.identifier.citationCárdenas, Felipe. (2016). El signo paisaje cultural desde los horizontes de la antropología semiótica. Aibr. Revista de Antropología Iberoamericana, 40(1),105–129.
dc.identifier.citationCárdenas, Felipe. (2003). El Paisaje adivinatorio de los Kogui: elementos del manejo ambiental indígena. (Sierra Nevada de Santa Marta – Colombia). Lyonia 5(2), 127- 132)
dc.identifier.citationCárdenas Támara, F. (1997), "Los Kogui: Pueblo de adivinos". Memoria y Sociedad, 2(3),75-93. Retrieved from: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/memoysociedad/article/view/7614
dc.identifier.citationChica Cañas, F; Marín Gallego, J.D, (2016) La descolonización del saber epistémico en la universidad. Cuadernos de Filosofía Latinoamericana 37(115), 285-302. DOI: http://dx.doi.org/10.15332/s0120-8462.2016.0115.11
dc.identifier.citationCivís, M. ; Riera, J. (2007). La nueva pedagogía comunitaria. Un marco renovado para la acción socio pedagógica interprofesional. Valencia: Nau Llibres
dc.identifier.citationConstitución Política de Colombia (1991). Art. 334
dc.identifier.citationComisión nacional de trabajo y concertación en educación para los pueblos indígenasCONTCEPI. (2017). Denuncia pública por el derecho a la educación propia de los pueblos indígenas de Colombia. Retrieved from: https://opiac.org.co/denunciapublica-por-el-derecho-a-la-educacion-propia-de-los-pueblos-indigenas-de-colombia/
dc.identifier.citationCórdoba Ponce, E.M (2006). Sitios sagrados y territorio Wiwa. Universitas Humanista 61, 275-286. Retrieved from: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120- 48072006000100013&lng=en&tlng=es.
dc.identifier.citationDepartamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). Censo de Población, República de Colombia, 2005.
dc.identifier.citationDessler, D. (1994). How to sort causes in the study of environmental change and violent conflict. The Peace Research Institute Oslo (PRIO) Report 2-94, 91-112
dc.identifier.citationDewey J. (1997) Experience and Education. The Kappa Delta Pi Lecture Series. New York, N.Y.: Touchstone
dc.identifier.citationDiamond, J. (2002). Evolution, consequences and future of plant and animal domestication. Nature, 418, 700 -707. Retrieved from: http://dx.doi.org/10.1038/nature01019
dc.identifier.citationDuque Cañas, J.P. (2009). Lo sagrado como argumento jurisdiccional en Colombia. La reclamación de tierras indígenas como argumento de autonomía cultural en la Sierra Nevada de Santa Marta. (Unpublished doctoral thesis). Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas, Departamento de Historia, Bogotá, Colombia
dc.identifier.citationDurkheim, E. (2001). Critical assessments of leading sociologists (Vol.1, pp. 4) New York, NY: W. S. F Pickering general editor.
dc.identifier.citationEmerson, R. M.; Fretz, R. I.; Shaw, L. L. (1995). Writing Ethnographic Fieldnotes (2nd ed.) Chicago, IL: University of Chicago Press.
dc.identifier.citationEncisco Patiño, P. (2004). Estado del arte de la etnoeducación en Colombia con énfasis en política pública. Ministerio de Educación Nacional, Dirección de Poblaciones y Proyectos Intersectoriales, Subdirección de Poblaciones. Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación Nacional (MEN)
dc.identifier.citationEscobar, A. (2007). La problematización de la pobreza: La fábula de los tres mundos y el desarrollo. La invención del tercer mundo. Construcción y desconstrucción del desarrollo. (pp. 51-113). Bogotá, Colombia: Grupo editorial NORMA.
dc.identifier.citationFoltz, B. (2014). The Noetics of Nature: Environmental Philosophy and the Holy Beauty of the Visible. New York: Fordham University Press
dc.identifier.citationFernández-Vitora, V. (2003). Guía metodológica para la evaluación del impacto ambiental. Madrid, Barcelona, México: Ediciones Mundi-Prensa
dc.identifier.citationGat, A. (2000). The human motivational complex: evolutionary theory and the causes of hunter-gatherer fighting. Part I. Primary somatic and reproductive causes. Anthropological Quarterly, 73(1), 20-34. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/3317472
dc.identifier.citationGurven, M.; Kaplan, H. (2007). Longevity among hunter-gatherers: a cross-cultural examination. Population and Development Review,33(2), 321-365. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/25434609
dc.identifier.citationGutierrez, F.; Prado, C.(2015). Ecopedagogía y ciudadanía planetaria,[ (Libro- E) Ecopedagogía y ciudadanía planetaria], Ciudad de México: De La Salle Ediciones.
dc.identifier.citationHuertas Díaz, O; Esmeral Ariza ,SJ, Sánchez Fontalvo ,IM (2017). Realidades sociales, ambientales y culturales de las comunidades indígenas en La Sierra Nevada de Santa Marta. Producción + Limpia, 12(1), 10-23. DOI: 10.22507/pml.v12n1a1
dc.identifier.citationIbañez, J. (2002) El debate metodológico. En Ibañez, J. (comp.) (1992). Las ciencias sociales en España, Madrid: Siglo XXI
dc.identifier.citationKapyrka, J.; Dockstator, M. (2012). Facing environmental future together. Canadian Journal of Environmental Education, 17, 97-112. Retrieved from: http://iportal.usask.ca/index.php?sid=754824934&id=47962&t=details
dc.identifier.citationKohn E. (2013) How Forests Think. Toward an Anthropology Beyond the Human. Oakland, CA: University of California Press. Retrieved from: https://is.muni.cz/el/1423/podzim2015/SOC587/um/KOHN_HowForestsThink_2013. pdf
dc.identifier.citationKrüger, A; Poster, C. (1990) Community Education in the Western World. New York and London: Routledge.
dc.identifier.citationLópez Estrada, R. E.; Deslauriers J. (2011) La entrevista cualitativa como técnica para la investigación en Trabajo Social. Margen, 61, 1-19. Retrieved from: https://trabajosocialmazatlan.com/multimedia/files/InvestigacionPosgrado/Entrevista. pdf
dc.identifier.citationMarcus, G. (1995). Ethnography in/of the World System: the emergence of Multi-sited ethnography. Houston, TX: Annual Reviews.
dc.identifier.citationMinisterio de Educación Nacional. (MEN), República de Colombia (2010). Plan Sectorial 2010-2014. Documento 9. Retrieved from: https://es.slideshare.net/dlflorez/plansectorial-educ-2010-2014
dc.identifier.citationMoreno Sandoval C.D.; Mojica R.; Montelongo L.T.; Juarez Diaz M. (2016). Ancestral knowledge systems, a conceptual framework for decolonizing research in social science. AlterNative,12 (3), 18-31. DOI: 10.20507/AlterNative.2016.12.1.2
dc.identifier.citationMurillo, Luz A. (2009). This great emptiness we area feeling: toward a decolonization of schooling in Simunurwa, Colombia. Anthropology & Education Quarterly, 40 (4), 421-437. https://doi.org/10.1111/j.1548-1492.2009.01062.x Cited by: 1.
dc.identifier.citationOppenheimer, M; Anttila-Hughes, J. (2016). The science of climate change. Future of Children, 26 (1), 11-30. Retrieved from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1101429.pdf
dc.identifier.citationOrtíz Ricaurte, C. (2004). Resistencia y procesos de integración indígenas. El caso de los Kogui de la Sierra Nevada. Boletín Antropológico, 22 (60), 73-88. Retrieved from: https://www.redalyc.org/pdf/712/71206003.pdf
dc.identifier.citationPatton, M. (1990). Qualitative evaluation and research methods (2nd ed), (pp. 169-186). Beverly Hills, CA: Sage Publications, Inc.
dc.identifier.citationPérez-Valbuena, G. J., Higuera-Mendieta, I. G., Bonilla-Mejía, L., (2017). La Línea Negra y otras áreas de protección de la Sierra Nevada de Santa Marta: ¿han funcionado? Documentos de Trabajo sobre Economía Regional, 253
dc.identifier.citationPierotti, R; Wildcat, D. (2000). Traditional Ecological Knowledge: The Third Alternative (Commentary). Ecological Applications, 10(5), 1333-1340. DOI: 10.2307/2641289
dc.identifier.citationPrigogine, I; Stengers, I. (1984). Order Out of Chaos: Man's New Dialogue with Nature. London, UK: London Bridge Books.
dc.identifier.citationQuinn, D. (1999). Beyond civilization: humanity’s next great adventure. New York, N.Y.: Three Rivers Press.
dc.identifier.citationQuinn, D. (1992). Ishmael: a novel. New York, N.Y.: Bantam/Turner Books
dc.identifier.citationQuintana, J.M. (1991). Pedagogía comunitaria perspectivas mundiales de educación adultos. Madrid, España: Narcea Ediciones
dc.identifier.citationReichel - Dolmatoff, G. (1991) Los Ika, Sierra Nevada de Santa Marta, Colombia: Notas etnográficas 1946-1966 (pp. 8). Bogotá: Centro Editorial Universidad Nacional de Colombia
dc.identifier.citationRoser M, Ortiz Ospina E. (2017). "World Population Growth". Published online at OurWorldInData.org. Retrieved from: https://ourworldindata.org/world-populationgrowth [Online Resource]
dc.identifier.citationSantos-Fraile, S; Masso, E. (2017). Monográfico: Etnografías multisituadas y transnacionales Antropología Experimental, 17(1), 1-8. Retrieved from: http://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/rae
dc.identifier.citationSiu, Lilly. (2011). Finding my good side: a case study of student engagement in a Waldorfinspired community school. (Unpublished doctoral thesis). Harvard University, Graduate School of Education, Boston, Massachusetts, United Sates of America.
dc.identifier.citationSmith, L. (2012). Decolonizing methodologies: Research and Indigenous Peoples (2nd ed.), London: Zed Books.
dc.identifier.citationSouza, Doralice. (2012). Learning and development in Waldorf pedagogy and curriculum. Encounter. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/272511092_Learning_and_development_in _Waldorf_pedagogy_and_curriculum
dc.identifier.citationStapp, W.B. (1969) The Concept of Environmental Education, Environmental Education, 1(1), 30-31, DOI: 10.1080/00139254.1969.10801479.
dc.identifier.citationTane Ward, R. (2014). The Inauspicious Monster Inside the Sacred Fortress. Colonial Multiculturalism and Indigenous Politics in Colombia’s Sierra Nevada de Santa Marta. (Unpublished doctoral thesis). The University of Texas at Austin, Austin, TX, United States of America.
dc.identifier.citationTuck, E; Yang K.W. (2012). Decolonization is not a metaphor. Decolonization: Indigeneity, education & society, 1(1), 1-40. Retrieved from: https://www.latrobe.edu.au/staffprofiles/data/docs/fjcollins.pdf
dc.identifier.citationUNESCO (2000) La carta de la tierra. Retrieved from: http://earthcharter.org/invent/images/uploads/echarter_spanish.pdf
dc.identifier.citationUNESCO (1997). United nations educational, scientific and cultural organization educating for a sustainable future. Report of the 19th Special Session of the General Assembly of the United Nations. Retrieved from: http://www.unesco.org/education/tlsf/mods/theme_a/popups/mod01t05s01.html
dc.identifier.citationVan Every-Albert, C.M. (2008). An exploration of indigenousness in the western university institution. Canadian Journal of Native Education, 31(1), 41-55. Retrieved from: https://iportal.usask.ca/index.php?sid=993230904&id=22054&t=details.
dc.identifier.citationWilliamson,C; Zepp R.G.; Lucas, R.M.; Madronich S.; Austin,A.; Ballaré, C.L ; Norval, M. ; …& Bornman J.F.(2014). Solar ultraviolet radiation in a changing climate. Nature Climate Change,4, 434–441. DOI: https://doi.org/10.1038/nclimate2225
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10818/35562
dc.description96 páginases_CO
dc.description.abstractColombia is known worldwide for its ecological and cultural biodiversity. The world and Colombia are facing an environmental and social crisis. For which Colombia’s indigenous populations have been remarkable examples for their good environmental relationship with the earth and for their community living practices. There are a variety of scientific explanations to the environmental crisis, including the deep ecology authors. Despite all of the different research lenses to environmental degradation, scientists agree that the world is living the effects of human caused environmental degradation. In order to find possible solutions for the schooling system in Colombia, this research looks into the indigenous ancestral knowledge (IAK) of the indigenous communities from the Sierra Nevada of Santa Marta (ICFSNSM), Iku, Wiwa and Kogui, that could be implemented in a non-indigenous Colombian school, to teach environmental and community living, based on some of the insights of ancestral knowledge. The research used a descriptive qualitative methodology with elements of funded theory. The results presented, identified and described the IAK from the indigenous communities from the Sierra Nevada of Santa Marta and how IAK could be implemented in the pedagogy of a Colombian school.es_CO
dc.formatapplication/pdfes_CO
dc.language.isospaes_CO
dc.publisherUniversidad de La Sabanaes_CO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceUniversidad de La Sabana
dc.sourceIntellectum Repositorio Universidad de La Sabana
dc.subjectComunidades indígenases_CO
dc.subjectIdentidad culturales_CO
dc.subjectComunicación y culturaes_CO
dc.subjectEducación ambientales_CO
dc.titleLearning from Colombia´s Indigenous Communities in multicontextualized spaces, ancestral knowledge for environmental community educationes_CO
dc.typemasterThesises_CO
dc.publisher.programMaestría en Educaciónes_CO
dc.publisher.departmentFacultad de Educaciónes_CO
dc.identifier.local271578
dc.identifier.localTE10125
dc.type.hasVersionpublishedVersiones_CO
dc.rights.accessRightsopenAccesses_CO
dc.creator.degreeMagister en Educaciónes_CO
dcterms.referencesAdas, M. (1989). Machines as the measure of men: Science, Technology, and Ideologies of Western Dominance. Ithaca, NY and London: Cornell University Press. Retrieved from http://Downloads/michael_adas_machines_as_the_measure_of_men_scibookzaorg.pdeng
dcterms.referencesAdkins, C; Bora, S (2002). Outdoor, Experiential, and Environmental Education: converging or Diverging Approaches? Charlston, WV: ERIC Digest. Retrieved from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED467713.pdfeng
dcterms.referencesAhuti, S. (2015). Industrial growth and environmental degradation. International Education & Research Journal [IERJ], 1, (5). http://ierj.in/journal/index.php/ierj/article/viewFile/56/48eng
dcterms.referencesAllen,R.(2009) The British industrial revolution in global perspective. London: Cambridge University Presseng
dcterms.referencesAnuik, J; Gullies, C. (2012). Indigenous knowledge in post-secondary educators’ practices: Nourishing the learning spirit. Canadian Journal of Higher Education, 42 (1), 63-79.eng
dcterms.referencesAtkinson, P; Hammersley, M. (2007). Ethnography (pp, 1). New York, NY: Routdledgeeng
dcterms.referencesBaldi, G; García, E. (2005) Calidad de vida y medioambiente. La psicología ambiental. Universidades,30 (julio-diciembre). Retrieved from: http://www.redalyc.org/html/373/37303003/esp
dcterms.referencesBernauer, T.; Böhmelt, T.; Koubi, V. (2012). Environmental changes and violent conflict. Environmental Research Letters, 7 (1), 1-8.eng
dcterms.referencesBoli, J.; Ramirez, FO ; Meyer, J.W. (1985). Explaining the Origins and Expansion of Mass Education. Comparative Education Review, 29, (2 ) 145-70 .Retrieved from: http://www.jstor.org/stable/1188401.eng
dcterms.referencesBonilla-Castro, E; Rodríguez, P. (1995) La investigación en ciencias sociales: más allá del dilema de los métodos Bogotá: Centro de Estudios de Desarrollo Económico (CEDE).esp
dcterms.referencesCapra, F. (1996). The web of life. New York, NY: Anchor Books, Random House Publishers.eng
dcterms.referencesCapra, F. (2002). The hidden connections: Integrating the biological, cognitive, and social dimensions of life into a science of sustainability. New York, NY: Doubleday, a division of Random House, Inc.eng
dcterms.referencesCárdenas Támara, F. (2017). La raíz ontológica de la crisis ambiental. El magisterio de su santidad Bartolomé. Theologica Xaveriana, 67 (183). Retrieved from: https://doi.org/10.11144/javeriana.tx67-183.rocamsesp
dcterms.referencesCárdenas Támara, F. (2016). Ecologías políticas y ordenamientos territoriales. Elementos teóricos para el reconocimiento y diseño de territorialidades culturales ecológicas (TCE) y su inclusión en las visiones políticas del desarrollo o simplemente recordando el pensamiento salvaje. Nómadas 47 (1). Retrieved from: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18153280012.esp
dcterms.referencesCárdenas, Felipe. (2016). El signo paisaje cultural desde los horizontes de la antropología semiótica. Aibr. Revista de Antropología Iberoamericana, 40(1),105–129.esp
dcterms.referencesCárdenas, Felipe. (2003). El Paisaje adivinatorio de los Kogui: elementos del manejo ambiental indígena. (Sierra Nevada de Santa Marta – Colombia). Lyonia 5(2), 127- 132)esp
dcterms.referencesCárdenas Támara, F. (1997), "Los Kogui: Pueblo de adivinos". Memoria y Sociedad, 2(3),75-93. Retrieved from: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/memoysociedad/article/view/7614esp
dcterms.referencesChica Cañas, F; Marín Gallego, J.D, (2016) La descolonización del saber epistémico en la universidad. Cuadernos de Filosofía Latinoamericana 37(115), 285-302. DOI: http://dx.doi.org/10.15332/s0120-8462.2016.0115.11esp
dcterms.referencesCivís, M. ; Riera, J. (2007). La nueva pedagogía comunitaria. Un marco renovado para la acción socio pedagógica interprofesional. Valencia: Nau Llibres.esp
dcterms.referencesConstitución Política de Colombia (1991). Art. 334esp
dcterms.referencesComisión nacional de trabajo y concertación en educación para los pueblos indígenasCONTCEPI. (2017). Denuncia pública por el derecho a la educación propia de los pueblos indígenas de Colombia. Retrieved from: https://opiac.org.co/denunciapublica-por-el-derecho-a-la-educacion-propia-de-los-pueblos-indigenas-de-colombia/esp
dcterms.referencesCórdoba Ponce, E.M (2006). Sitios sagrados y territorio Wiwa. Universitas Humanista 61, 275-286. Retrieved from: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120- 48072006000100013&lng=en&tlng=es.esp
dcterms.referencesDepartamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). Censo de Población, República de Colombia, 2005.esp
dcterms.referencesDessler, D. (1994). How to sort causes in the study of environmental change and violent conflict. The Peace Research Institute Oslo (PRIO) Report 2-94, 91-112.eng
dcterms.referencesDewey J. (1997) Experience and Education. The Kappa Delta Pi Lecture Series. New York, N.Y.: Touchstoneeng
dcterms.referencesDiamond, J. (2002). Evolution, consequences and future of plant and animal domestication. Nature, 418, 700 -707. Retrieved from: http://dx.doi.org/10.1038/nature01019eng
dcterms.referencesDuque Cañas, J.P. (2009). Lo sagrado como argumento jurisdiccional en Colombia. La reclamación de tierras indígenas como argumento de autonomía cultural en la Sierra Nevada de Santa Marta. (Unpublished doctoral thesis). Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas, Departamento de Historia, Bogotá, Colombia.esp
dcterms.referencesDurkheim, E. (2001). Critical assessments of leading sociologists (Vol.1, pp. 4) New York, NY: W. S. F Pickering general editor.eng
dcterms.referencesEmerson, R. M.; Fretz, R. I.; Shaw, L. L. (1995). Writing Ethnographic Fieldnotes (2nd ed.) Chicago, IL: University of Chicago Press.eng
dcterms.referencesEncisco Patiño, P. (2004). Estado del arte de la etnoeducación en Colombia con énfasis en política pública. Ministerio de Educación Nacional, Dirección de Poblaciones y Proyectos Intersectoriales, Subdirección de Poblaciones. Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación Nacional (MEN)esp
dcterms.referencesEscobar, A. (2007). La problematización de la pobreza: La fábula de los tres mundos y el desarrollo. La invención del tercer mundo. Construcción y desconstrucción del desarrollo. (pp. 51-113). Bogotá, Colombia: Grupo editorial NORMA.esp
dcterms.referencesFoltz, B. (2014). The Noetics of Nature: Environmental Philosophy and the Holy Beauty of the Visible. New York: Fordham University Presseng
dcterms.referencesFernández-Vitora, V. (2003). Guía metodológica para la evaluación del impacto ambiental. Madrid, Barcelona, México: Ediciones Mundi-Prensa,esp
dcterms.referencesGat, A. (2000). The human motivational complex: evolutionary theory and the causes of hunter-gatherer fighting. Part I. Primary somatic and reproductive causes. Anthropological Quarterly, 73(1), 20-34. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/3317472.eng
dcterms.referencesGurven, M.; Kaplan, H. (2007). Longevity among hunter-gatherers: a cross-cultural examination. Population and Development Review,33(2), 321-365. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/25434609eng
dcterms.referencesGutierrez, F.; Prado, C.(2015). Ecopedagogía y ciudadanía planetaria,[ (Libro- E) Ecopedagogía y ciudadanía planetaria], Ciudad de México: De La Salle Ediciones.esp
dcterms.referencesHuertas Díaz, O; Esmeral Ariza ,SJ, Sánchez Fontalvo ,IM (2017). Realidades sociales, ambientales y culturales de las comunidades indígenas en La Sierra Nevada de Santa Marta. Producción + Limpia, 12(1), 10-23. DOI: 10.22507/pml.v12n1a1esp
dcterms.referencesIbañez, J. (2002) El debate metodológico. En Ibañez, J. (comp.) (1992). Las ciencias sociales en España, Madrid: Siglo XXIesp
dcterms.referencesKapyrka, J.; Dockstator, M. (2012). Facing environmental future together. Canadian Journal of Environmental Education, 17, 97-112. Retrieved from: http://iportal.usask.ca/index.php?sid=754824934&id=47962&t=detailseng
dcterms.referencesKohn E. (2013) How Forests Think. Toward an Anthropology Beyond the Human. Oakland, CA: University of California Press. Retrieved from: https://is.muni.cz/el/1423/podzim2015/SOC587/um/KOHN_HowForestsThink_2013. pdfeng
dcterms.referencesKrüger, A; Poster, C. (1990) Community Education in the Western World. New York and London: Routledge.eng
dcterms.referencesLópez Estrada, R. E.; Deslauriers J. (2011) La entrevista cualitativa como técnica para la investigación en Trabajo Social. Margen, 61, 1-19. Retrieved from: https://trabajosocialmazatlan.com/multimedia/files/InvestigacionPosgrado/Entrevista. pdfesp
dcterms.referencesMarcus, G. (1995). Ethnography in/of the World System: the emergence of Multi-sited ethnography. Houston, TX: Annual Reviews.eng
dcterms.referencesMinisterio de Educación Nacional. (MEN), República de Colombia (2010). Plan Sectorial 2010-2014. Documento 9. Retrieved from: https://es.slideshare.net/dlflorez/plansectorial-educ-2010-2014.esp
dcterms.referencesMoreno Sandoval C.D.; Mojica R.; Montelongo L.T.; Juarez Diaz M. (2016). Ancestral knowledge systems, a conceptual framework for decolonizing research in social science. AlterNative,12 (3), 18-31. DOI: 10.20507/AlterNative.2016.12.1.2eng
dcterms.referencesMurillo, Luz A. (2009). This great emptiness we area feeling: toward a decolonization of schooling in Simunurwa, Colombia. Anthropology & Education Quarterly, 40 (4), 421-437. https://doi.org/10.1111/j.1548-1492.2009.01062.x Cited by: 1.eng
dcterms.referencesOppenheimer, M; Anttila-Hughes, J. (2016). The science of climate change. Future of Children, 26 (1), 11-30. Retrieved from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1101429.pdfeng
dcterms.referencesOrtíz Ricaurte, C. (2004). Resistencia y procesos de integración indígenas. El caso de los Kogui de la Sierra Nevada. Boletín Antropológico, 22 (60), 73-88. Retrieved from: https://www.redalyc.org/pdf/712/71206003.pdfesp
dcterms.referencesPatton, M. (1990). Qualitative evaluation and research methods (2nd ed), (pp. 169-186). Beverly Hills, CA: Sage Publications, Inc.eng
dcterms.referencesPérez-Valbuena, G. J., Higuera-Mendieta, I. G., Bonilla-Mejía, L., (2017). La Línea Negra y otras áreas de protección de la Sierra Nevada de Santa Marta: ¿han funcionado? Documentos de Trabajo sobre Economía Regional, 253.esp
dcterms.referencesPierotti, R; Wildcat, D. (2000). Traditional Ecological Knowledge: The Third Alternative (Commentary). Ecological Applications, 10(5), 1333-1340. DOI: 10.2307/2641289eng
dcterms.referencesPrigogine, I; Stengers, I. (1984). Order Out of Chaos: Man's New Dialogue with Nature. London, UK: London Bridge Books.eng
dcterms.referencesQuinn, D. (1999). Beyond civilization: humanity’s next great adventure. New York, N.Y.: Three Rivers Press.eng
dcterms.referencesQuinn, D. (1992). Ishmael: a novel. New York, N.Y.: Bantam/Turner Bookseng
dcterms.referencesQuintana, J.M. (1991). Pedagogía comunitaria perspectivas mundiales de educación adultos. Madrid, España: Narcea Edicionesesp
dcterms.referencesReichel - Dolmatoff, G. (1991) Los Ika, Sierra Nevada de Santa Marta, Colombia: Notas etnográficas 1946-1966 (pp. 8). Bogotá: Centro Editorial Universidad Nacional de Colombia.esp
dcterms.referencesRoser M, Ortiz Ospina E. (2017). "World Population Growth". Published online at OurWorldInData.org. Retrieved from: https://ourworldindata.org/world-populationgrowth [Online Resource]eng
dcterms.referencesSantos-Fraile, S; Masso, E. (2017). Monográfico: Etnografías multisituadas y transnacionales Antropología Experimental, 17(1), 1-8. Retrieved from: http://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/raeesp
dcterms.referencesSiu, Lilly. (2011). Finding my good side: a case study of student engagement in a Waldorfinspired community school. (Unpublished doctoral thesis). Harvard University, Graduate School of Education, Boston, Massachusetts, United Sates of America.eng
dcterms.referencesSmith, L. (2012). Decolonizing methodologies: Research and Indigenous Peoples (2nd ed.), London: Zed Books.eng
dcterms.referencesSouza, Doralice. (2012). Learning and development in Waldorf pedagogy and curriculum. Encounter. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/272511092_Learning_and_development_in _Waldorf_pedagogy_and_curriculumeng
dcterms.referencesStapp, W.B. (1969) The Concept of Environmental Education, Environmental Education, 1(1), 30-31, DOI: 10.1080/00139254.1969.10801479.eng
dcterms.referencesTane Ward, R. (2014). The Inauspicious Monster Inside the Sacred Fortress. Colonial Multiculturalism and Indigenous Politics in Colombia’s Sierra Nevada de Santa Marta. (Unpublished doctoral thesis). The University of Texas at Austin, Austin, TX, United States of America.eng
dcterms.referencesTuck, E; Yang K.W. (2012). Decolonization is not a metaphor. Decolonization: Indigeneity, education & society, 1(1), 1-40. Retrieved from: https://www.latrobe.edu.au/staffprofiles/data/docs/fjcollins.pdfeng
dcterms.referencesUNESCO (2000) La carta de la tierra. Retrieved from: http://earthcharter.org/invent/images/uploads/echarter_spanish.pdfesp
dcterms.referencesUNESCO (1997). United nations educational, scientific and cultural organization educating for a sustainable future. Report of the 19th Special Session of the General Assembly of the United Nations. Retrieved from: http://www.unesco.org/education/tlsf/mods/theme_a/popups/mod01t05s01.htmleng
dcterms.referencesVan Every-Albert, C.M. (2008). An exploration of indigenousness in the western university institution. Canadian Journal of Native Education, 31(1), 41-55. Retrieved from: https://iportal.usask.ca/index.php?sid=993230904&id=22054&t=details.eng
dcterms.referencesWilliamson,C; Zepp R.G.; Lucas, R.M.; Madronich S.; Austin,A.; Ballaré, C.L ; Norval, M. ; …& Bornman J.F.(2014). Solar ultraviolet radiation in a changing climate. Nature Climate Change,4, 434–441. DOI: https://doi.org/10.1038/nclimate2225.eng


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternationalExcepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International