%0 Generic %A Alvarado-Vivas, Sergio %A López-López, Juan Sebastián %8 2025-02-12 %@ 0122-8285 %U http://hdl.handle.net/10818/64252 %X Within the framework of the iconographic turn in social studies, this study investigates Gustavo Petro’s and Rodolfo Hernández’s Instagram feeds during the 2022 Colombian presidential campaign. Based on previous studies, we expected to observe practices of media negativism, user celebrification, and actions adjusted to specific roles. A content analysis was conducted based on a total sample of 373 posts with the most user reactions. Significant differences were found depending on the candidate. Petro framed the electoral victories as popular, while Hernández alone threatened to settle accounts between the people and corrupt politicians. Petro embodied the roles of protector, great communicator, and hero. Hernández opted for the role of administrator and resorted to a framing based on his qualities to govern and his bluntness. The two candidates coincided in the customization of their content and the limited prominence of their vice presidents, Afro-descendant women, in both cases. Instagram seems to promote political communication but is less interested in negativism and government plans than in political correctness, cheerful virality, personalism, and the exposure of the candidates’ private lives. %X En el marco del giro iconográfico en los estudios sociales, esta investigación indaga los perfiles en Instagram de Gustavo Petro y Rodolfo Hernández durante la campaña presidencial colombiana de 2022. Basados en estudios previos, se esperaba observar prácticas de negativismo mediático, de celebrificación de perfiles y de acciones ajustadas a roles específicos. Se llevó a cabo un análisis de contenido basado en una muestra total de las 373 publicaciones con más reacciones de usuarios. Se encontraron diferencias significativas según el candidato. Petro enmarcó las victorias electorales como victorias populares, mientras Hernández, en solitario, amenazó con ajustes de cuentas entre el pueblo y los políticos corruptos. Petro encarnó el rol de protector, gran comunicador y héroe. Hernández optó por el rol de primer administrador y acudió a un encuadre basado en sus cualidades para gobernar y su campechanía. Los dos candidatos coincidieron en la personalización de sus contenidos y en el escaso protagonismo de sus fórmulas vicepresidenciales, en ambos casos mujeres afrodescendientes. Pareciera que Instagram propicia una comunicación política menos interesada en el negativismo y en los planes de gobierno que en la corrección política, la viralidad jovial, el personalismo y la exposición de la vida privada del candidato. %I Universidad de La Sabana %T Comunicación política en Instagram: el caso de la campaña presidencial en Colombia 2022 %R 10.5294/pacla.2025.28.1.4 %~ Intellectum