%0 Thesis %A Virviescas Molina, Lina María %8 02/05/24 %U http://hdl.handle.net/10818/62850 %X Teaching practice is the possible terrain for developing pedagogical knowledge thanks to the reflection that the teacher carries out on his or her own practice, thus achieving professional judgment. The present study analyzes the transformation of the teaching practice of the research teacher, based on the Lesson Study methodology with cycles of reflection in a collaborative manner in planning, implementation and evaluation, to strengthen research skills in teachers in training. The research is governed by a qualitative approach, under the design of educational action research articulated with the Lesson Study methodology. Some techniques were participant observation, collaborative work, documentary review, and feedback from an expert mediator. It had instruments such as articles in collaborative work, documentary review and documentation. The analysis was prepared from the categorization and triangulation of the data. The main findings demonstrate, in terms of planning actions, a reconfiguration in relation to the declaration of structuring concepts, orchestration as reflection for action, curricular coherence; In relation to implementation actions, didactic homology, construction of communities of practice between student-teachers and strengthening of research skills stand out; for learning evaluation actions, the benefit of the portfolio as evidence of learning and authentic evaluation. The methodology offered the possibility of observing life in the classroom from teaching communities to reformulate it, as shared research on teaching. Thus, Lesson Study promotes teaching professional development at the university and the transformation of teaching practice. %X La práctica de enseñanza es el terreno posible para gestar saber pedagógico gracias a la reflexión que el profesor realiza sobre su propia práctica, logrando así, un juicio profesional. El presente estudio analiza la transformación de la práctica de enseñanza de la profesora investigadora, a partir de la metodología Lesson Study con ciclos de reflexión de manera colaborativa en la planeación, implementación y evaluación, para fortalecer habilidades investigativas en docentes en formación. La investigación se rige en un enfoque cualitativo, bajo el diseño de la investigación acción educativa articulado a la metodología Lesson Study. Algunas técnicas fueron la observación participante, trabajo colaborativo, revisión documental, retroalimentación por un mediador experto. Contó con instrumentos como los artículos en el trabajo colaborativo, revisión documental y la documentación. El análisis se elaboró a partir de la categorización y triangulación de los datos. Los principales hallazgos demuestran en cuanto a las acciones de planeación, una reconfiguración en relación a la declaración de conceptos estructurantes, orquestación como reflexión para la acción, coherencia curricular; en relación a las acciones de implementación se destaca la homología didáctica, construcción de comunidades de práctica entre estudiantes-profesoras y fortalecimiento en habilidades investigativas; para las acciones de evaluación de los aprendizajes, el beneficio del portafolio como evidencia de aprendizaje y la evaluación auténtica. La metodología ofreció la posibilidad de observar la vida en el aula a partir de comunidades docentes para reformularla, como investigación compartida de la enseñanza. Así, Lesson Study impulsa el desarrollo profesional docente en la universidad y la transformación de la práctica de enseñanza. %I Universidad de La Sabana %T Lesson Study en un Contexto Universitario: Transformación de la Práctica de Enseñanza Para el Fortalecimiento de Habilidades Investigativas en la Formación de Profesores %~ Intellectum