%0 Thesis %A Salinas Gaviria, Laura Nataly %8 01/05/2024 %U http://hdl.handle.net/10818/62844 %X In a constantly changing context, the present research adopts the perspective of the teacherresearcher to analyze the transformations in the teaching practice of an early childhood educator, focused on the development of creative thinking through guiding activities with her students. To carry out this purpose, this study is framed within a socio-critical paradigm, utilizing a qualitative approach, action research design, and the Lesson Study methodology, as these tools allow for a deep and contextualized examination of the subject of study in this exercise, focusing on the development of creative thinking. Reflection takes place from the three constitutive actions of teaching practice, resulting in the planning action yielding a conscious element of how it reflects the various curriculum levels, teaching model, and strategies that contribute to the enhancement of the learners' skills. In the implementation action, a heightened awareness of communication skills and personalization is emphasized as fundamental elements to work towards the goals proposed in the previous action, once again highlighting the reinforcement of skills. Lastly, in the assessment action of learning outcomes, it becomes relevant to implement a variety of typologies in the classroom to gather more information and thus make more informed decisions about teaching and learning processes. %X En un contexto donde el cambio es constante, la presente investigación adopta la perspectiva del docente investigador para analizar las transformaciones en la práctica de enseñanza de una docente de primera infancia, enfocada en el desarrollo del pensamiento. Para llevar a cabo este propósito, este estudio se enmarca en un paradigma socio-crítico, con un enfoque cualitativo, diseño de investigación acción y la metodología de Lesson Study, porque son herramientas que permiten abordar de manera profunda y contextualizada el objeto de estudio del presente ejercicio, desde el desarrollo del pensamiento creativo. Se reflexiona desde las tres acciones constitutivas de la práctica de enseñanza, y deja como resultado en la acción de planeación, un elemento consiente de cómo esta refleja los diversos niveles curriculares, el modelo de enseñanza y las estrategias que contribuyen al fortalecimiento de las habilidades de los sujetos de enseñanza; en la acción de implementación donde se hace más consciente de las habilidades de comunicación y la personalización son elementos fundamentales para trabajar en pro a lo propuesto en la acción anterior, nuevamente destacando el fortalecimiento de las habilidades y la acción de evaluación de los aprendizajes, donde se hace relevante implementar en el aula variedad de tipologías para obtener más información y así tomar decisiones más acertadas sobre los procesos de enseñanza y aprendizaje. %I Universidad de La Sabana %T Práctica de enseñanza de una profesora de primera infancia, para desarrollar habilidades de pensamiento creativo %~ Intellectum