%0 Generic %A Rey-Serrano, Juan José %A Ochoa–Vera, Miguel Enrique %8 2022 %@ 1237047 %U http://hdl.handle.net/10818/62566 %X Introduction. UNESCO defines bioethics as the systematic, pluralist, and interdisciplinary study to resolve the ethical problems posed by medicine, social sciences, and life, understanding matters related to scientific progress applied to human beings and their relationship with the biosphere. In 2016, UNESCO, aided by an international committee of experts, presented “The Bioethics Core Curriculum”, aimed at strengthening its teaching in universities environment. The main objective of this manuscript was to identify the conceptual references and multilateral efforts for the inclusion of bioethics in curricula, indicating their relevance for continuous improvement, strengthening of teaching, and research in biomedical sciences. Topics of reflection. Current conceptual references, multilateral efforts in bioethics teaching, national research ethics, bioethics, and scientific integrity policy. Conclusions. Bioethics, as a survival science, is a fundamental pillar for the practice of biomedical sciences. The need to educate and adequately prepare future professionals, opinion leaders, academics, researchers, politicians, and decision makers in aspects of bioethics is obvious, in order to improve and strengthen the formulation of bioethical references in biomedical practice and research in healthcare sciences. © 2022 Colegio Oficial de la Psicología de Madrid. %X Introducción. La UNESCO define la bioética como el estudio sistemático, pluralista e interdisciplinario para resolver los problemas éticos que plantean la medicina, las ciencias sociales y la vida, entendiendo cuestiones relacionadas con el progreso científico aplicado al ser humano y su relación con la biosfera. En 2016, la UNESCO, con el apoyo de un comité internacional de expertos, presentó “The Bioethics Core Curriculum”, destinado a fortalecer su enseñanza en el entorno universitario. El principal objetivo de este manuscrito fue identificar los referentes conceptuales y los esfuerzos multilaterales para la inclusión de la bioética en los currículos, indicando su relevancia para la mejora continua, el fortalecimiento de la docencia y la investigación en ciencias biomédicas. Temas de reflexión. Referencias conceptuales actuales, esfuerzos multilaterales en la enseñanza de la bioética, ética nacional de la investigación, bioética y política de integridad científica. Conclusiones. La bioética, como ciencia de supervivencia, es un pilar fundamental para la práctica de las ciencias biomédicas. Es evidente la necesidad de educar y preparar adecuadamente a futuros profesionales, líderes de opinión, académicos, investigadores, políticos y tomadores de decisiones en aspectos de la bioética, con el fin de mejorar y fortalecer la formulación de referentes bioéticos en la práctica biomédica y la investigación en ciencias de la salud. © 2022 Colegio Oficial de la Psicología de Madrid. %I MedUNAB %T The Teaching of Bioethics for the Strengthening of Biomedical Practice and Research in Healthcare Sciences Schools %T La enseñanza de la bioética para el fortalecimiento de la práctica biomédica y la investigación en las escuelas de ciencias de la salud %R 10.29375/01237047.4430 %~ Intellectum