%0 Generic %A Barrios, Rodolfo %A Morales, Daniel %A Domínguez, Luis Carlos %8 2023 %@ 15751813 %U http://hdl.handle.net/10818/62339 %X Introduction: Long-term information retrieval, based on the cognitive load derived from the instructional design for the delivery of information, is poorly understood. This study aims to compare the magnitude of three types of cognitive load (intrinsic, extraneous, and germane) and the retention of information generated by two video formats used in the virtual component of an inverted classroom: conventional (PowerPoint slides, Microsoft Corp) and non-conventional (Lightboard). Methods: In this experimental study, 320 medical students were randomly assigned to one of the two formats. Cognitive load was evaluated at the end of the intervention using validated questionnaires. Immediate retention of information and retention at three and six months was assessed through multiple choice questions. Results: The germane load generated by the non-conventional format was significantly higher (p < 0.05). No differences were identified in overall, intrinsic, and extraneous load. Information retrieval was higher in the third month with the conventional format, but not differences were identified at the sixth month of follow-up. Conclusions: The magnitude of the three types of cognitive load and the retention of information is similar when students interact with conventional and non-conventional formats for presenting information. © 2023 The Authors %X Introducción: La recuperación de información a largo plazo, basada en la carga cognitiva derivada del diseño instruccional para la entrega de información, es poco comprendida. Este estudio tiene como objetivo comparar la magnitud de tres tipos de carga cognitiva (intrínseca, extraña y pertinente) y la retención de información generada por dos formatos de video utilizados en el componente virtual de un aula invertida: convencional (presentaciones de PowerPoint, Microsoft Corp) y no convencional (Lightboard). Métodos: En este estudio experimental, 320 estudiantes de medicina fueron asignados aleatoriamente a uno de los dos formatos. La carga cognitiva se evaluó al final de la intervención mediante cuestionarios validados. La retención inmediata de información y la retención a los tres y seis meses se evaluaron mediante preguntas de opción múltiple. Resultados: La carga pertinente generada por el formato no convencional fue significativamente mayor (p < 0,05). No se identificaron diferencias en la carga general, intrínseca y extraña. La recuperación de información fue mayor en el tercer mes con el formato convencional, pero no se identificaron diferencias al sexto mes de seguimiento. Conclusiones: La magnitud de los tres tipos de carga cognitiva y la retención de información es similar cuando los estudiantes interactúan con formatos convencionales y no convencionales de presentación de información. © 2023 Los Autores %I Educación Médica %T Cognitive load and information retrieval with two formats of video in an inverted classroom: a randomized controlled trial %T Carga cognitiva y retención de información mediante 2 técnicas de video en un aula invertida: estudio aleatorizado controlado %R 10.1016/j.edumed.2023.100826 %~ Intellectum