%0 Generic %A Domínguez, Luis Carlos %A Sierra, D. %A Sanabria, Álvaro %A Restrepo, J. %8 2019 %@ 15751813 %U http://hdl.handle.net/10818/62281 %X Introduction and objectives: Teamwork in surgery is essential for patient care and student performance. The availability of tools (questionnaires) designed to assess the students’ perceptions of teamwork in surgery in the Spanish language is limited. The objective of this study is to develop a tool in response to this call, and to validate its content. Methods: This is a mixed methods study. The present questionnaire was developed from the qualitative analysis of student perceptions about teamwork in surgery, explored through theoretical foundations and the literature. Four groups of stakeholders assessed the relevance of the items included in the questionnaire, by using quantitative methods. Results: The qualitative analysis allowed context and student factors, to be identified, as well as hindering and strengthening teamwork in surgery. By using these factors a questionnaire with a Likert scale, including all relevant concepts and construct domains, was developed. The items included in the questionnaire were evaluated by 25 surgeons, 36 medical students, 20 interns, and 22 surgical residents. The final analysis identified 33 highly relevant items. Conclusions: Medical students have self-perceptions and context perceptions about teamwork in surgery, which can be objectively assessed by the tool developed. Further studies are required to explore the construct validity of this questionnaire, as well as its correlation with clinical and academic outcomes. © 2018 Elsevier España, S.L.U. %X Introducción y objetivos: El trabajo en equipo en cirugía es fundamental para la atención al paciente y el desempeño de los estudiantes. La disponibilidad de herramientas (cuestionarios) diseñadas para evaluar las percepciones de los estudiantes sobre el trabajo en equipo en cirugía en idioma español es limitada. El objetivo de este estudio es desarrollar una herramienta en respuesta a esta convocatoria y validar su contenido. Métodos: Este es un estudio de métodos mixtos. El presente cuestionario fue desarrollado a partir del análisis cualitativo de las percepciones de los estudiantes sobre el trabajo en equipo en cirugía, explorado a través de fundamentos teóricos y la literatura. Cuatro grupos de partes interesadas evaluaron la relevancia de los ítems incluidos en el cuestionario utilizando métodos cuantitativos. Resultados: El análisis cualitativo permitió identificar factores contextuales y estudiantiles, además de dificultar y fortalecer el trabajo en equipo en cirugía. Utilizando estos factores se desarrolló un cuestionario con una escala Likert, que incluye todos los conceptos y dominios de constructos relevantes. Los ítems incluidos en el cuestionario fueron evaluados por 25 cirujanos, 36 estudiantes de medicina, 20 pasantes y 22 residentes de cirugía. El análisis final identificó 33 ítems de gran relevancia. Conclusiones: Los estudiantes de medicina tienen autopercepciones y percepciones de contexto sobre el trabajo en equipo en cirugía, las cuales pueden ser evaluadas objetivamente mediante la herramienta desarrollada. Se requieren más estudios para explorar la validez de constructo de este cuestionario, así como su correlación con los resultados clínicos y académicos. © 2018 Elsevier España, S.L.U. %I Educación Médica %T Am I part of the team? Transforming student perceptions into a tool to evaluate teamwork in surgery %T ¿Soy parte del equipo?: transformando las percepciones estudiantiles en un instrumento para evaluar el trabajo en equipo en cirugía %R 10.1016/j.edumed.2018.11.005 %~ Intellectum