%0 Thesis %A Medina Parodi, Aroldo José %A Pana Martínez, Luis Elainer %A Trejos Trejos, Wilder De Jesús %8 23/07/2024 %U http://hdl.handle.net/10818/62032 %X The current research entitled: Traditional Wayuu games (Asoulajawaa, Ajaawajawaa, Wayunkeera), as teaching strategies to strengthen knowledge in arithmetic subjects at the Indigenous Educational Institution No 5 - Ovidio Gómez Headquarters - Maicao, biology and geometry , at the Ethnoeducational Institution No 10 Cucurumana – Riohacha, assumed the objective of strengthening educational practices, through Asoulajawaa, Ajaawajawaa and Wayunkeera, as a recreational-pedagogical strategy in the subjects of arithmetic, in 3rd grade, biology and geometry in 7th grade. and 8th, through the identification and characterization of student performance, implementation of traditional Wayuu games and the evaluation of the recreational-pedagogical strategy. %X La actual investigación que lleva por título: Los juegos tradicionales Wayuu (Asoulajawaa, Ajaawajawaa, Wayunkeera), como estrategias de enseñanza para fortalecer los saberes en las asignaturas de aritmética en la Institución Educativa Indígena No 5 - Sede Ovidio Gómez – Maicao, biología y geometría, en la Institución Etnoeducativa No 10 Cucurumana – Riohacha, asumió por objetivo fortalecer las practicas educativas, a través del Asoulajawaa, Ajaawajawaa y la Wayunkeera, como estrategia lúdico- pedagógica en las asignaturas de aritmética, en 3°, biología y geometría en 7° y 8°, a través de la identificación y caracterización del desempeños de los estudiantes, implementación de los juegos tradicionales Wayuu y la evaluación de la estrategia lúdico – pedagógica. %I Universidad de La Sabana %T Los juegos tradicionales Wayuu (Asoulajawaa, Ajaawajawaa, Wayunkeera), como estrategias de enseñanza para fortalecer los saberes en las asignaturas de aritmética en la Institución Educativa Indígena No 5 - Sede Ovidio Gómez – Maicao, biología y geometría, en la Institución Etnoeducativa No 10 Cucurumana – Riohacha %~ Intellectum