%0 Thesis %A Bustacara García, Luz Nelly %A Montoya Forero, Martha Alejandra %A Sánchez Urueña, Sandra Yolima %8 29-04-2024 %U http://hdl.handle.net/10818/61358 %X The objective of this action research is to contribute to the development of the emotional intelligence of parents of children aged 4 to 6 years, through the implementation of a selfmanaged pedagogical strategy. This objective arises from the need to contribute to the training of parents on this topic, showing from the search in bibliographic sources that there is no previous research on the topic, in addition to recognizing this training as essential to provide parents with family tools that allow them to manage their emotions, being them the first educators of their children. A series of significant experiences were carried out that, in a self-managed manner, allowed parents to address emotional competencies. The incidence of the implementation of significant experiences in the parents participating in the strategy was evaluated. Among the most significant findings of the research, it was found that parents valued the opportunity to carry out the experiences in a flexible way, according to their times and spaces. Likewise, they mentioned that they received new contributions or elements to respond to the daily challenges of managing their emotions. The parents understood that emotions are an integral part of being human, impacting physical and social well-being and the decisions we make. This understanding generated interest in emotional education, recognizing the importance of the first years of life and example as the main learning method %X La presente investigación acción tiene como objetivo contribuir al desarrollo de la inteligencia emocional de padres de familia de niños de 4 a 6 años, a través de la implementación de una estrategia pedagógica autogestionada. Este objetivo surge de la necesidad de contribuir a la formación de padres de familia en este tema, evidenciando a partir de la búsqueda en fuentes bibliográficas que no hay investigaciones previas sobre el tema, además de reconocer esta formación como fundamental para aportar a los padres de familia herramientas que les permitan gestionar sus emociones siendo ellos los primeros educadores de sus hijos. Se realizó una serie de experiencias significativas que de manera autogestionada permitieron a los padres abordar competencias emocionales. se evaluó la incidencia de la implementación de las experiencias significativas en los padres de familia participantes de la estrategia. Dentro de los hallazgos más significativos de la investigación, se encontró que los padres de familia valoraron la oportunidad de realizar las experiencias de manera flexible, según sus tiempos y espacios. Asimismo, los padres mencionaron que recibieron aportes o elementos nuevos para responder a los retos cotidianos frente a la gestión de sus emociones. Los padres comprendieron que las emociones son parte integral del ser humano, impactando el bienestar físico, social y las decisiones que se toman como adultos. %I Universidad de La Sabana %T Incidencia de una estrategia pedagógica auto gestionable de formación en inteligencia emocional para padres de familia %~ Intellectum