%0 Thesis %A Rada Mojica, Karen Lised %8 04-05-2024 %U http://hdl.handle.net/10818/61349 %X This research is the result of a process of construction of significant knowledge that has allowed us not only to go through the relevant milestones in the trajectory of teaching practice but also to recognize a before and after of this learning experience, in which contained in ten chapters that represent the continuous work, effort and transformation of professional development in all fields such as: personal, labor and social referring to teaching training and performance, the purpose of this work is to analyze the distinctive characteristics of the practice of teaching by the research teacher, based on the class study approach, which allows strengthening technological thinking in sixth grade students of basic secondary education at the San José de La Paz-Cesar Educational Institution. It is framed in a socio-critical paradigm of a self-reflective nature. Its qualitative approach, conceived as a set of interpretive practices that make the world “visible”, transform it and convert it into representations in the form of observations, annotations of documents. The design is Action Research focused on descriptions of everything that happens in the teaching practice, in its evolutionary line, also of the educational context where the work was carried out. The method is class study, in cycles of reflection that includes three moments: Planning, implementation and Evaluation. The following data instruments were used: participant observation, the field diary or notebooks, focus groups or conversation at the site where the events occurred and the documentary review whose instrument is an analysis matrix. %X La presente investigación es el resultado de un proceso de construcción de conocimientos significativos que han permitido no solo transitar por los hitos relevantes en la trayectoria de la de la enseñanza sino reconocer un antes y después de esta experiencia de aprendizaje, en la cual se plasman contenidos en diez capítulos que representan el trabajo continuo, esfuerzo y transformación del desarrollo profesional en todos los campos como son: personal, laboral y social referidos a la formación y desempeño docente, el propósito de este trabajo es analizar las características distintivas de la de enseñanza de la docente investigadora, a partir del enfoque de estudio de clase, que permiten fortalecer el pensamiento tecnológico en los estudiantes de sexto grado de educación básica secundaria de la Institución Educativa San José de La Paz-Cesar. Se enmarca en un paradigma sociocrítico de carácter autorreflexivo. Su enfoque cualitativo, concebido como un conjunto de s interpretativas que hacen al mundo “visible”, lo transforman y convierten en representaciones en forma de observaciones, anotaciones de documentos. El diseño es de Investigación-Acción centrada en descripciones de todo lo que acontece en la práctica de enseñanza, en su línea evolutiva, también del contexto educativo donde se realizó el trabajo. El método es estudio de clase, en ciclos de reflexión que comprende tres momentos: Planeación, implementación y Evaluación. Como instrumentos de datos se utilizaron: observación participante, el diario de campo o cuadernos de anotaciones, grupos focales o conversación en el sitio donde ocurren los hechos y la revisión documental cuyo instrumento es una matriz de análisis. %I Universidad de La Sabana %T Mejoramiento de la práctica de enseñanza a partir del estudio de clase para fomentar el pensamiento tecnológico en los estudiantes de básica secundaria %~ Intellectum