%0 Thesis %A Ospina Arias, Delis Esther %8 06-05-2024 %U http://hdl.handle.net/10818/61324 %X The main purpose of this paper is to analyze the transformation of teaching practice through the Lesson Study methodology. This, in turn, aims to promote and encourage the critical thinking of the students who were the main protagonists of this whole journey. By means of a socio-critical paradigm and through a qualitative approach, it begins with the awareness of the teaching practice of the research teacher, understanding its history and those antecedents that mark an influential milestone in the way in which the teaching practice was being exercised, then identifying the strengths and weaknesses through collaborative reflection on different pedagogical strategies that promote critical thinking within the framework of the reflection cycles of the Lesson Study methodology through its phases of planning and socialization, redesign of planning, implementation and systematization, and socialization and reflection implemented, and, in this way, to obtain favorable effects in the application of teaching strategies in the development of critical thinking of secondary school students of the Rafael Uribe Uribe Educational Institution, marked by a descriptive research scope In this way, and through action research, an unexpected and beneficial turn is reached in the teaching practice of the research teacher, obtaining a great growth as a person and as a professional. %X Como fin principal el presente escrito busca analizar la transformación de la práctica de enseñanza a través de la metodología Lesson Study. Esto, a su vez, pretende promover y fomentar el pensamiento crítico de los estudiantes quienes fueron los principales protagonistas de todo este camino. Por medio de un paradigma socio crítico y a través de un enfoque cualitativo se inicia por la concientización de la práctica de la enseñanza de la docente investigadora, comprendiendo su historia y aquellos antecedentes que marcan un hito influenciador en la forma cómo se venía ejerciendo la práctica de la enseñanza, identificando seguidamente las fortalezas y las debilidades por medio de la reflexión colaborativa sobre diferentes estrategias pedagógicas que promueven el pensamiento crítico en el marco de los ciclos de reflexión de la metodología Lesson Study mediante sus fases de planeación y socialización, rediseño de la planeación, implementación y sistematización y socialización y reflexión implementadas y, de esta forma, obtener efectos favorables en la aplicación de las estrategias de enseñanza en el desarrollo del pensamiento crítico de los estudiantes de secundaria de la Institución Educativa Rafael Uribe Uribe, marcados por un alcance de investigación descriptivo. De esta forma, y por medio de la investigación acción, se llega a un giro inesperado y beneficioso en la práctica de enseñanza de la docente investigadora, obteniendo un gran crecimiento como persona y como profesional. %I Universidad de La Sabana %T Promoviendo el pensamiento crítico con estudiantes de secundaria de la Institución Educativa Rafael Uribe Uribe, a partir de la transformación de la práctica de enseñanza %~ Intellectum