%0 Thesis %A Tovar Osorio, María Lenis %8 2023-07-11 %U http://hdl.handle.net/10818/60510 %X Next, the research carried out on teaching practices derived from the problem to be investigated is described: How are teaching practices transformed in first grade with the implementation of the framework for Teaching for Understanding? Which was carried out at the Agustín Codazzi primary school of the Juan XXIII Educational Institution of the municipality of Algeciras-Huila, in the first grade 101 of the morning session. According to this problem, the scope and the actors, the Educational Action Research (participant observation and field diary) was chosen and the Lesson Study methodology was applied in its different phases. The reflection of the investigative process was carried out through the learning community with academic peers. This individual and group reflection, and the data recorded as a result of the observation of the classes, allowed us to identify the successes and failures of the teaching practice of the research teacher and determine the impact of the implementation of the EpC approach. In such a way that, based on the facts and findings, the discussion and analysis was developed in the light of other authors to confirm the pedagogical understandings achieved to, finally, verify the scope of the different objectives set at the beginning of the investigation. %X A continuación, se describe la investigación realizada acerca de prácticas de enseñanza derivada del problema a investigar: ¿De qué manera se transforman las prácticas de enseñanza en grado primero con la implementación del marco para la Enseñanza para la Comprensión? La cual se realizó en la sede primaria Agustín Codazzi de la Institución Educativa Juan XXIII del municipio de Algeciras- Huila, en el grado primero 101 de la jornada de la mañana. Acorde a este problema, al ámbito y a los actores, se escogió la Investigación Acción Educativa con el uso de la observación participante y el diario de campo. Se aplicó la metodología Lesson Study en sus diferentes fases. La reflexión del proceso investigativo se realizó a través de la comunidad de aprendizaje con pares académicos. Esta reflexión individual y grupal, y los datos registrados fruto de la observación de las clases, permitieron identificar los aciertos y desaciertos de las prácticas de enseñanza de la docente investigadora y determinar el impacto de la implementación del enfoque EpC. De tal manera que, a partir de los hechos y hallazgos, se desarrolló la discusión y análisis a la luz de otros autores para confirmar las comprensiones pedagógicas logradas para, finalmente, constatar el alcance de los diferentes objetivos planteados al inicio de la investigación. %I Universidad de La Sabana %T Transformación de las prácticas de enseñanza desde la implementación del marco de la enseñanza para la comprensión en grado primero de educación básica primaria %~ Intellectum