%0 Thesis %A Garcés Sánchez, Michel Humberto %8 2023-05-03 %U http://hdl.handle.net/10818/60390 %X The essential purpose of this research aims at demonstrating the reconfiguration of the teaching practice of an English teacher at the Las Mercedes Educational Institution in the municipality of Nátaga, Huila, through reflection and analysis of their planning, implementation and evaluation actions in his classroom context, in such a way that this constant process becomes the best way of permanent training and professional improvement. For this purpose, it was important for the teacher to get to know his practice, to recognize his successes and opportunities for improvement, and to initiate an intervention through an intelligent reading of each of the activities, thought routines and final synthesis works of each of the seminars seen within the framework of the Master's Degree in Pedagogy that would enable him to act in a structured way to achieve his reconfiguration of practice. To achieve this objective, the research carried out was based on the qualitative approach, being descriptive and adopting the design of Action-Research under the methodology of the Lesson Study, elements that, under the approach of teaching for understanding, allowed him to the research teacher, through the collaborative reflection of each of the lesson study cycles to reconfigure the teaching practice, decisively influencing the students' learning process and at the same time forming professional learning communities in their educational institution. %X El propósito esencial de esta investigación es evidenciar la reconfiguración de la práctica de enseñanza de un docente de inglés en la Institución Educativa las Mercedes del municipio de Nátaga, Huila, a través de la reflexión y el análisis de sus acciones de planeación, implementación y evaluación en su contexto de aula, de tal forma que este proceso constante se convierta en la mejor vía de formación permanente y de perfeccionamiento profesional. Para tal efecto, fue importante que el profesor llegara a conocer su práctica, que reconociera sus aciertos y oportunidades de mejora, e iniciara una intervención a través de una lectura inteligente de cada uno de las actividades, rutinas de pensamiento y trabajos de síntesis final de cada uno de los seminarios vistos en el marco de la Maestría en Pedagogía que le posibilitaran de manera estructurada actuar para el logro de su reconfiguración de la práctica. Para lograr este objetivo, la investigación realizada se basó en el enfoque cualitativo, siendo ésta de tipo descriptivo y adoptando el diseño de la Investigación-Acción bajo la metodología de la Lesson Study, elementos que bajo el enfoque de la enseñanza para la comprensión le permitieron al docente investigador a través de la reflexión colaborativa de cada uno de los ciclos de lesson study reconfigurar su práctica de enseñanza logrando influir de manera decisiva el proceso de aprendizaje de los estudiantes y a la vez formando comunidades de aprendizaje profesional en su institución educativa. %I Universidad de La Sabana %T Reconfiguración de la práctica de enseñanza por medio de la metodología Lesson Study para fomentar el pensamiento crítico en el área de inglés en estudiantes de secundaria %~ Intellectum