%0 Generic %A López-Paredes, Marco %A Carrillo-Andrade, Andrea %8 15/04/2024 %@ 2027-534X %U http://hdl.handle.net/10818/60247 %X The phenomenon of ultra-mediations is made up of the evolution of media ecology, convergence, and hyper-mediation, all constituted based on technology and the human being as the architect of its development. Just as in economic theory, in ultra-mediations, networks generate behavioral patterns and interactions influence the results of coordination and cooperation. So, a diversity of actions is sustainable with certain network structures, but not with others; Therefore, people function as nodes due to differences in their connections and their history will depend on the network to which they belong. This research addresses the bases of ultra-mediations and, subsequently, analyzes how Ecuador integrates into this phenomenon through the exploration of variables collected in the 2019 Multiple Purpose Survey and the 2022 Employment Survey of the National Institute of Statistics and Censuses (INEC). It is concluded that, in Ecuador, the pandemic reduced the gap in the use of social networks; which can be interpreted as a better assimilation and participation of connections between nodes and users in ultra-mediations; However, Internet penetration remains the first obstacle to creating more egalitarian development. %X El fenómeno de las ultramediaciones surge de la evolución de la ecología de medios, la convergencia y la hipermediación, en función de la tecnología y del ser humano, visto como artífice de su desarrollo. Así como pasa en la teoría económica, en las ultramediaciones las redes generan patrones de comportamiento y las interacciones influyen en los resultados de coordinación y cooperación. Entonces, una diversidad de acciones es sostenible con ciertas estructuras de red, pero no con otras; por lo tanto, las personas funcionan como nodos de acuerdo con diferencias en sus conexiones y su historia dependerá de la red a la que pertenezcan. Esta investigación aborda las bases de las ultramediaciones y analiza cómo se integra Ecuador a este fenómeno a través de la exploración de variables recopiladas en la Encuesta de Propósitos Múltiples 2019 y la Encuesta de Empleo 2022 del Instituto Nacional de Estadísticas y Censos (INEC). Se concluye que en Ecuador la pandemia redujo la brecha en el uso de las redes sociales, lo cual puede interpretarse como una mejor asimilación y participación de las conexiones entre nodos y usuarios en las ultramediaciones; sin embargo, la penetración de internet sigue siendo el primer obstáculo para crear un desarrollo más igualitario. %I Dirección de Publicaciones %T Cartografía de consumo de medios en Ecuador: de las mediaciones e hipermediaciones a una sociedad ultramediada %R 10.5294/pacla.2024.27.1.2 %~ Intellectum