%0 Generic %A Ramón-Pinat, Ezequiel %8 24/05/2024 %@ 2027-534X %U http://hdl.handle.net/10818/60243 %X Social movements fight to change society’s roots and challenge entrenched cultural frameworks. At the same time, however, they must attend to everyday activism and protests that constitute a clear and pragmatic mobilization goal. This article analyzes the case of a movement for decent housing on social media called Platform for Those Affected by Mortgages (PAH). This organization fights to guarantee universal access to housing, a recurrent problem in large cities. It grew in 2010 when the subprime mortgage crisis broke out in the United States. The bursting of the real estate bubble built up at that time had a global impact, pushing other markets. On the one hand, the movement has to change entrenched cognitive frameworks that say property must be bought and its loss is the individual’s responsibility. On the other hand, it must coordinate and try to gather as many people as possible to stop the evictions that occur every day. Twitter seems crucial for daily mobilization in this double logic, while Facebook allows for more complex narratives. The methodology used was a framing analysis of the content published on the organization’s official Facebook and Twitter accounts. Although these should be understood as overlapping layers, the movement is often trapped in a narrative that it does not want. By highlighting specific cases, it leads to an understanding that access to housing does not affect most of society. %X Los movimientos sociales luchan por cambiar las raíces de la sociedad, por desafiar marcos culturales arraigados. Al mismo tiempo, sin embargo, deben atender al activismo cotidiano, a las protestas que constituyen un objetivo claro y pragmático de la movilización. Este artículo analiza el caso del movimiento por una vivienda digna denominado Plataforma de Afectados por la Hipoteca (PAH) en las redes sociales. Esta organización lucha por garantizar el acceso universal a la vivienda, un problema recurrente en las grandes ciudades, y tuvo su auge en 2010, tras estallar la crisis de las hipotecas “subprime” en Estados Unidos. La explosión de la burbuja inmobiliaria que se generó en aquel entonces tuvo consecuencias mundiales, lo que terminó afectando a otros mercados. Por un lado, el movimiento tiene que cambiar marcos cognitivos arraigados que dicen que la propiedad hay que comprarla y que su pérdida es responsabilidad individual. Por otro lado, debe coordinarse e intentar reunir al mayor número de personas posible para detener los desahucios que se producen cada día. En esta doble lógica, Twitter parece ser crucial para la movilización diaria, mientras que Facebook permite narrativas más complejas. La metodología utilizada consistió en un análisis de marcos de los contenidos publicados en las cuentas oficiales de la organización en Facebook y Twitter. Aunque deben entenderse como capas superpuestas, el movimiento a menudo se ve atrapado en una narrativa que no es la que desea. Al destacar casos concretos, se logra entender que el acceso a la vivienda no afecta a la mayor parte de la sociedad. %I Dirección de Publicaciones %T Barricades against Evictions: Coexistence of Short- and Long-term Frames in the Housing Movement on Facebook and Twitter %T Barricadas antidesahucios: la coexistencia de marcos a corto y largo plazo en el movimiento por la vivienda en Facebook y Twitter %R 10.5294/pacla.2024.27.2.3 %~ Intellectum