%0 Thesis %A Guio Matheus, Lina María %8 2022-10-10 %U http://hdl.handle.net/10818/53118 %X El desarrollo del lenguaje es un proceso natural que desarrolla cada ser humano por medio de las interacciones sociales y culturales. Su importancia es tal que el desarrollo mental, la maduración cerebral, el pensamiento lógico, la identificación y expresión de emociones y el aprendizaje se verán afectados si el lenguaje no se da adecuadamente (Garret & Baquedano-López, 2002; Vygotsky como se citó en Cisternas, C. & Droguett, Z. 2014). El año 2020, debido a la pandemia por COVID-19 según lo hasta ahora investigado se ha observado un retroceso notable, superior a lo que suele considerarse adecuado en términos de desarrollo, por ejemplo, niños que han dado marcha atrás en el uso del lenguaje (Nancy Close, Unicef. 2021) como es el caso de la institución donde se llevó a cabo esta investigación, en la cual existió un aumento en la remisión al servicio de fonoaudiología por retraso del lenguaje. Objetivo: Describir la experiencia de enseñanza del método Hanen dirigida a docentes de preescolar de un colegio privado de la ciudad de Villavicencio, Meta en el año 2021 y sus resultados. Metodología: Se llevó a cabo un estudio de tipo cualitativo, descriptivo e interpretativo a partir de la experiencia de un grupo de 15 docentes de preescolar, en el año 2021. Por medio de dos técnicas de investigación la primera, encuestas donde se recogieron los conocimientos previos a la enseñanza y la segunda, cuatro talleres participativos en los que se les dio a conocer el método. %X Introduction: Language development is a natural process that each human being develops through social and cultural interactions. Its importance lies in the fact that mental development, brain maturation, logical thinking, identification and expression of emotions and learning will be affected if language is not given properly (Garret & Baquedano-López, 2002; Vygotsky as cited in Cisterns, C. & Droguett, Z. 2014). The year 2020, due to the COVID-19 pandemic, has been investigated so far, if there has been a notable setback, greater than what is considered appropriate in terms of development, for example, children who have given up the use of (Nancy Close, Unicef. 2021) as is the case of the institution where this research was carried out, in which there was an increase in referrals from the speech therapy service due to language delay. Objective: To describe the teaching experience of the Hanen method aimed at preschool teachers of a private school in the city of Villavicencio, Meta in the year 2021 and its results. Methodology: A qualitative, descriptive and interpretive study was carried out based on the experience of a group of 15 preschool teachers, in the year 2021. Through two techniques, where knowledge prior to teaching was collected through surveys and four participatory workshops in those who were introduced to the method. Results: The findings regarding the teachers' knowledge start from recognizing their training in the Reggio Emilia philosophy, which tells them to accompany the child in the expression and development of language, helping them to identify the communicative need they want to express. The reflections of the teachers made it possible to identify the constant updating in pedagogy, although with entrenched beliefs, such as the need to repeat words for their acquisition, and the centrality of the school in the process of language development. There was also a recognition of the ludic-pedagogical approach as a guiding activity that allows teaching and learning. %I Universidad de La Sabana %T Experiencia de enseñanza del método hanen para el desarrollo del lenguaje dirigida a docentes de preescolar de un colegio privado de la ciudad de Villavicencio, Meta en el año 2021 %~ Intellectum