%0 Thesis %A Montes Celis, Eyisela %8 2022-10-09 %U http://hdl.handle.net/10818/52384 %X Este trabajo investigativo muestra todo el proceso de la investigación de una docente que en aras de su formación y avance profesional identificó esa necesidad de transformar su práctica de enseñanza con el objeto de fortalecer el pensamiento crítico en las habilidades de interpretación y explicación en los estudiantes del grado sexto de la institución educativa Jesús María Aguirre Charry del municipio de Aipe (H). Investigación que inició partiendo desde su quehacer pedagógico y profesional a partir del mismo análisis y reflexión de las acciones constitutivas de la práctica de enseñanza, en el marco de un enfoque cualitativo, con un diseño metodológico en la investigación-acción y una metodología basada en la lesson Study. Ya con la metodología empleada para esta investigación fue necesario realizar el proceso a través de ciclos de reflexión, en el que la docente investigadora con su grupo de lesson Study efectuaron observaciones, análisis, oportunidades de mejora y la reflexión sobre sus acciones constitutivas de la práctica de enseñanza, encaminadas específicamente hacia la acción de la planeación donde se tomaron muchos aportes significativos desde el grupo de la lesson Study. En cuanto a la evaluación de cada uno de los ciclos; estos partieron de la información recolectada mediante los instrumentos elegidos lo que generó la reflexión y oportunidades de mejora para el fortalecimiento consensuado de las planeaciones. %X This research work shows the whole research process of a teacher who, for the sake of her training and professional advancement, identified the need to transform her teaching practice in order to strengthen critical thinking in the skills of interpretation and explanation in the students of the sixth grade of the educational institution Jesús María Aguirre Charry of the municipality of Aipe (H). All this starting from the pedagogical and professional task from the same analysis and reflection of the constitutive actions of their teaching practice, in which a qualitative approach took place, with an action research design and with the lesson Study methodology. On the other hand, in relation to the methodology used in this research, it was carried out through cycles of reflection, in which the teacher-researcher with her lesson Study group made observations, analysis, opportunities for improvement and reflection on her constitutive actions of the teaching practice, heading towards the action of planning where many significant contributions were taken from the lesson Study group. On the other hand, the evaluation of each of the cycles was based on the information collected through the chosen instruments, which always generated reflection as well as observations of opportunities for improvement, which in turn led to the consensual strengthening of the planning. In another aspect that was found, is that the essential instruments of the research facilitated the analysis of the constituent actions of planning, implementation, evaluation and critical thinking axis of the research studied, contributing significantly that deep analysis to the phenomenon studied, our teaching practice. Finally, it is necessary to continue with the research process, using the lesson study methodology, action research, analysis of these constitutive actions, the use of the expected learning outcomes (ELR), the structuring concepts, teaching strategies and evaluation strategies, which allow us to reach this reflection and transformation of the teaching practice. %I Universidad de La Sabana %T Transformación de la práctica de enseñanza en el área de ciencias sociales para fortalecer el pensamiento crítico en las habilidades de interpretación y explicación en los estudiantes del grado sexto de la institución educativa Jesús María Aguirre Charry del Municipio de Aipe Huila %~ Intellectum