%0 Thesis %A Escobar Quiguantar, Diego Fernando %8 2022-10-09 %U http://hdl.handle.net/10818/52378 %X Este documento presenta el proceso y resultados de la investigación de la práctica de la enseñanza y las reflexiones de un docente de básica primaria en escuela multigrado, donde se asume como objetivo, la resignificación de la práctica de enseñanza haciendo uso de la metodología de la Lesson Study, los ciclos de reflexión apoyados en elementos del marco de la Enseñanza para la comprensión (EpC), las técnicas de observación participante y el trabajo colaborativo entre pares, donde se hace un análisis reflexivo de los elementos constitutivos de la práctica de enseñanza: planeación, implementación y evaluación de los aprendizajes, que permiten evidenciar cambios en algunos elementos de la planeación como la elaboración de los resultados previstos de aprendizaje y la selección de conceptos estructurantes del área o asignatura que se orienta, de igual forma, las reflexiones realizadas en las actividades de implementación permitieron desarrollar actividades que involucran el juego y la experimentación. En la evaluación de los aprendizajes se tiene en cuenta la autoevaluación y heteroevaluación que permite identificar algunos elementos para el desarrollo y resignificación de la práctica de enseñanza del docente investigador. %X This document presents the process and results of the investigation of the teaching practice and the reflections of a primary school teacher in a multigrade school, where the resignification of the teaching practice is assumed as an objective, making use of the Lesson methodology. Study, reflection cycles supported by elements of the Teaching for Understanding (EpC) framework, participant observation techniques and collaborative work among peers, where a reflective analysis of the constituent elements of the teaching practice is made: planning , implementation and evaluation of learning, which allow evidence of changes in some elements of planning such as the preparation of expected learning outcomes and the selection of structuring concepts of the area or subject that is oriented, in the same way, the reflections made in the implementation activities allowed to develop activities that involve the game and the experience rementation In the assessment of learning, self-assessment and hetero-assessment are taken into account, which allows identifying some elements for the development and resignification of the teaching practice of the research teacher. Finally, it is possible to establish theoretical and conceptual elements to resignify the teaching practice of the researcher teacher, such as the implementation of the Expected Learning Results in the planning, to establish the cycles of reflection to identify elements within the implementation and evaluation that allow the teacher to take decisions to improve or transform their teaching practice, in the same way within the process, strategies that the teacher uses in class are made visible, but that even after the investigation has begun, acquire importance, because thanks to the theoretical foundation given in the development of this, the teacher can generate teaching strategies that resignify their practice and allow it to be improved day by day as a process of construction and continuous improvement. %I Universidad de La Sabana %T Resignificación de la práctica de enseñanza a partir de la lesson study para el desarrollo de habilidades de comprensión lectora en estudiantes de aula multigrado %~ Intellectum