%0 Generic %A Bernal Torres, César A. %A Montes Guerra, Maricela Isabel %A Turriago Hoyos, Alvaro %A Castro Silva, Hugo Fernando %8 2021 %@ 1697-9818 %U http://hdl.handle.net/10818/52248 %X Purpose: This study provides empirical evidence on the innovations that Nonprofit Organizations (NPOs) in Colombia have implemented within their own management to address social problems which are the object of their institutional mission. Design/methodology: This research is based on information obtained from a survey applied to executives of Colombian NPOs. Multiple linear regression models were developed to check the partial effect of the set of independent variables (Organizational and Social Innovation) over the dependent variable (Organizational Performance). Main Components Analysis was applied to grouping the considered variables. Findings: Empirical evidence indicates that Colombian NPOs are innovative organizations that advisedly follow management strategies for this purpose. Colombian NPOs have been innovating for their disposition to tackle the social problems implicated in their institutional mission. Evidence indicates that the main components derived from NPOs’ organizational and social innovations are grouped into four: NPO innovation actions to adapt to the environment; internal innovation actions to improve NPO’s performance; variables related with NPO innovation actions to improve their relations with external agents; innovation actions aimed at improving the management of social interventions associated with the mission of the NPOs and the management of institutional projects. Research limitations/implications: The field work only used the survey technique to obtain the information and only assessed the perception of one of the directors of each of the NPOs participating in the study in terms of both the actions of organizational innovation such as social innovation and organizational performance. Therefore, the study undoubtedly presents bias in that perception. The technique used for the selection of the sample of the participants was a non-probabilistic sampling, which implies bias in the information and therefore, limitation for the generalization of the results to other contexts. The geographical location of the administration of the NPOs was restricted to Bogota and surrounding municipalities. Originality/value: An analysis of the relationship between social and organizational innovations with organizational performance in NPOs was carried out in the context of an emerging economy, where the subject has been very little studied and much less with principal component analysis. This in order to contribute to a better understanding of the subject. %X Propósito: Este estudio proporciona evidencia empírica sobre las innovaciones que las Organizaciones sin fines de lucro (OSFL) en Colombia han implementado dentro de su propia gestión para atender problemas sociales que son el objeto de su misión institucional. Diseño/metodología: Esta investigación se basa en información obtenida de una encuesta aplicada a ejecutivos de OSFL colombianas. Se desarrollaron modelos de regresión lineal múltiple para comprobar la efecto parcial del conjunto de variables independientes (Innovación Organizacional y Social) sobre la variable dependiente (Desempeño Organizacional). Se aplicó el análisis de componentes principales agrupar las variables consideradas. Hallazgos: La evidencia empírica indica que las OSFL colombianas son organizaciones innovadoras que seguir deliberadamente estrategias de manejo para este propósito. Las OSFL colombianas han estado innovando durante su disposición para abordar los problemas sociales implicados en su misión institucional. Evidencia indica que los principales componentes derivados de las innovaciones organizacionales y sociales de las OSFL son agrupados en cuatro: Acciones de innovación ONL para adaptarse al entorno; acciones internas de innovación para mejorar el desempeño de NPO; variables relacionadas con las acciones de innovación de las ONL para mejorar sus relaciones con agentes externos; acciones de innovación dirigidas a mejorar la gestión de las intervenciones sociales asociados a la misión de las OSFL y la gestión de proyectos institucionales. Limitaciones/implicaciones de la investigación: El trabajo de campo solo utilizó la técnica de la encuesta para obtener la información y solo evaluó la percepción de uno de los directores de cada una de las OSFL participantes en el estudio en cuanto a las acciones tanto de innovación organizacional como de innovación social y desempeño de la organización. Por lo tanto, el estudio indudablemente presenta un sesgo en esa percepción. La técnica utilizada para la selección de la muestra de los participantes fue un muestreo no probabilístico, lo que implica sesgo en la información y por tanto, limitación para la generalización de los resultados a otros contextos. La ubicación geográfica de la administración de las OSFL se restringió a Bogotá y municipios aledaños. Originalidad/valor: un análisis de la relación entre las innovaciones sociales y organizacionales con desempeño organizacional en las OSFL se llevó a cabo en el contexto de una economía emergente, donde la tema ha sido muy poco estudiado y mucho menos con análisis de componentes principales. esto con el fin de contribuir a una mejor comprensión del tema. %I Intangible Capital %T Organizational and social innovation in Non-Profit Organizations performance in the context of an emergent economy %T Innovación organizacional y social en Organizaciones Sin Fines de Lucro desempeño en el contexto de una economía emergente %R 10.3926/ic.1731 %~ Intellectum