%0 Generic %A Vera Monroy, Sulma Paola %A Mejía Camacho, Alexander Mejía Camacho %A Gamboa Mora, María Cristina %8 2020 %U http://hdl.handle.net/10818/51105 %X The objective of the project was to develop cognitive processes in the students of the organic chemistry subject through the implementation and validation of an educational game as a didactic tool to facilitate the learning of the carbohydrate concepts. The experimental design was formulated with 111 students of the experimental group and 79 of the control group. The game included visual and textual features that facilitated the understanding. Validity was established by both, experts and academic indicators of effectiveness. The effect on learning was assessed through a pretest/posttest, with alpha of 0,85. Population homogeneity and differences between groups were established in contrast to Wilcoxon hypothesis and U of Mann-Whitney’s. The average scores of the experimental group increased by 2,6 points with regard to the control group. The indicators allow concluding that the tool motivates, improves academic performance, favours teamwork and foster the generation of suitable cognitive processes for learning. %X El objetivo del proyecto fue desarrollar procesos cognitivos en los estudiantes de la asignatura química orgánica, a través de la implementación y validación de un juego educativo como herramienta didáctica para facilitar el aprendizaje de los conceptos de carbohidratos. Se planteó con 111 estudiantes del grupo experimental y 79 del grupo control. El juego incluyó elementos visuales y textuales que facilitaron la comprensión; la validez se estableció por expertos e indicadores académicos de efectividad. El efecto sobre el aprendizaje se evaluó con un pretest/postest con alfa de 0,85. La homogeneidad poblacional y las diferencias entre grupos se establecieron con contraste de hipótesis Wilcoxon y U de Mann-Whitney, el promedio del grupo experimental incrementó sus resultados en 2,6 puntos respecto al grupo control. Los indicadores permiten concluir que la herramienta motiva, mejora el rendimiento académico, favorece el trabajo en equipo y promueve la generación de procesos cognitivos requeridos para el aprendizaje. %I Educación química %K Educational game %K Carbohydrates %K Academic indicator %K Cognitive processes and learning %K Juego educativo %K Carbohidratos %K Indicador académico %K Procesos cognitivos %K Aprendizaje %T C = CARBOHYDRATES: effect of the game on learning %T C = CARBOHYDRATES: effect of the game on learning %R 10.22201/fq.18708404e.2020.1.68522  %~ Intellectum