%0 Thesis %A Ortiz Giral, María Camila %8 2022-01-19 %U http://hdl.handle.net/10818/50495 %X Las concepciones de los docentes sobre la disciplina que se enseña, son un sistema de ideas, un marco de referencia cognitivo explícito, orientado por un sistema personal implícito de creencias. Su relevancia se debe a que las concepciones influyen directamente en el proceso de enseñanza y aprendizaje, puesto que actúan sobre un factor determinante de la práctica: la actuación de los docentes. La presente investigación se sitúa en un marco metodológico cualitativo- descriptivo- longitudinal, soportado en el análisis de contenidos. Los contenidos estudiados fueron unidades didácticas y transcripciones de clase como evidencias de las acciones de planeación e implementación de una docente de ciencias naturales, durante su segundo y tercer año de ejercicio, con los grados octavo y séptimo. La presente investigación se sitúa en un marco metodológico cualitativo- descriptivo longitudinal, soportado en el análisis de contenidos. Los contenidos estudiados fueron unidades didácticas y transcripciones de clase como evidencias de las acciones de planeación e implementación de una docente de ciencias naturales, durante su segundo y tercer año de ejercicio, con los grados octavo y séptimo. Las unidades didácticas fueron analizadas a través del diseño metodológico propuesto por Solís-Ramírez, E., et al (2012). Como resultado se consiguió asignar un modelo didáctico (tradicional, transicional o constructivista) coherente con el contenido evidenciado y con la respectiva concepción asociada. Las transcripciones de clase se analizaron por medio de un instrumento para el análisis de registros observacionales modificado a partir del estudio de Fernández Nistal, M. T., et al (2009), luego de la implementación del instrumento se procedió a asignar un modelo didáctico y concepción (tradicional, transicional o constructivista) coherente con el contenido evidenciado. %X Teachers' conceptions of the discipline taught are a system of ideas, an explicit cognitive frame of reference, guided by an implicit personal belief system. Its relevance is due to the fact that conceptions directly influence the teaching and learning process, since they act on a determining factor of practice: the performance of teachers. This research is situated in a qualitative-descriptive-longitudinal methodological framework, supported by content analysis. The contents studied were didactic units and class transcripts as evidences of the planning and implementation actions of a natural sciences teacher, during her second and third year of exercise, with the eighth and seventh grades. The didactic units were analyzed through the methodological design proposed by Solís Ramírez, E., et al (2012), as a result it was possible to assign a didactic model (traditional, transitional or constructivist) consistent with the content evidenced and with the respective associated conception. The class transcripts were analyzed using an instrument for the analysis of observational records modified from the study of Fernández Nistal, M. T. et al (2009), after the implementation of the instrument we proceeded to assign a didactic model and conception (traditional, transitional or constructivist) consistent with the evidenced content. The results found suggest that during 2019, the teacher gradually changed her conception and planned and implemented educational actions and teaching strategies initially consistent with the traditional didactic models, then with a pragmatist or empirical-positivist didactic model and finally with a constructivist model, expected trend as a result of the action of reflection on the teaching practice promoted in the Master's program in Pedagogy at the Universidad de la Sabana, Chía, Bogotá. On the other hand, it is found that during the year 2020, the conceptions identified in the teacher were less variable and showed greater coherence with the didactic model of traditional science teaching, based on the transmission of content, its repetition and accumulation, an approach focused on the teacher. With respect to the previous year, the evidence suggests a setback in the evolution of the teacher's conception of science teaching. It is concluded that the teacher's conceptions about science teaching and learning change over time and are permeated or affected by different factors such as: institutional guidelines on planning action, the teaching and learning methodologies that as students have received the science teachers, the professional or postgraduate training of the teacher, the possibility of participation in scenarios of pedagogical reflection and the change of attention scheme from a face-to-face to a remote or virtual one due to the Covid-19 pandemic. %I Universidad de La Sabana %T Transformación de las concepciones sobre enseñanza y aprendizaje de las ciencias de una docente novel a través del análisis de las prácticas de enseñanza %~ Intellectum