%0 Generic %A Jiménez Becerra, Isabel %A Segovia Cifuentes, Yasbley de María %8 2/29/2020 %U http://hdl.handle.net/10818/50453 %X The twenty-first-century school is undergoing major transformations that involve analysing how to deal with the challenge of the new information society. Currently, their job is to strengthen the individual’s competences so they can meet the needs of their context, in which Information and Communication Technologies (ICT) play an important role. Given this backdrop, this research is based on a multiple mixed study applied to 52 Colombian schools associated with the Innovative Didactics Mediated by ICT: Challenges Based on the Learning Ecology project, whose objective was to identify the types of models of didactic integration with ICT mediation being used to transform education. As a result, we posit three models classified by teaching techniques, curricular conception and implementation of methodologies, along with the creation of models that contribute to cognitive development. These results enable teaching practices to be reconsidered and ultimately a new conception of teaching to be posited, where teaching with ICT integration goes beyond just its promises %X La escuela del siglo XXI experimenta grandes transformaciones que implican analizar cómo afrontar los retos de la nueva sociedad de la información. En la actualidad, su labor es fortalecer las competencias del individuo para responder a las necesidades de su contexto, donde las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) cumplen una función importante. En este escenario surge la presente investigación basada en un estudio múltiple de corte mixto, aplicado a cincuenta y dos instituciones educativas colombianas, articuladas al proyecto Didácticas Innovadoras mediadas TIC: retos a partir de la ecología del aprendizaje. Su objetivo fue identificar los tipos de modelos de integración didáctica con mediación TIC utilizados en la transformación de la enseñanza. Como resultado se obtuvo el planteamiento de tres modelos clasificados desde las técnicas de enseñanza, la concepción curricular e implementación de metodologías, y la creación de modelos que aportan al desarrollo cognitivo. Su aporte permite replantear las prácticas de enseñanza y, por ende, una nueva concepción de la didáctica, donde enseñar con integración TIC vaya más allá de las promesas. %I Culture and Education %K Teaching, pedagogical research %K Learning method %K Educational technology %K ICT %K Enseñanza %K Investigación pedagógica %K Método de aprendizaje %K Tecnología educativa %K TIC %T Models of didactic integration with ICT mediation: some innovation challenges in teaching practices %T Modelos de integración didáctica con mediación TIC: algunos retos de innovación en las prácticas de enseñanza %R 10.1080/11356405.2020.1785140 %~ Intellectum