%0 Generic %A Goyeneche-Gómez, Edward %8 2021-08-21 %@ 1794-7111 %U http://hdl.handle.net/10818/48536 %X This article studies, from a historical perspective, the case of a unique visual literacy program developed by the Photographic Section of the Standard Oil Company (New Jersey) between 1943 and 1950. The main objective is to describe and analyze a set of features and characteristics of this epistemic process based on the approach of the techniques, rules, instructions, recommendations and procedures of visual literacy for the use of photographs within the framework of a sophisticated distribution system that was adapted to a visual communication strategy, unprecedented in the history of corporate communication in public relations in the industry. The methodological approach, of a qualitative documentary type supported by primary sources, establishes a relational scheme between two textual and visual metadocuments of training and visual training, The Use of Photographs and Training Program, and a wide corpus of documents that allows understanding, as it is possible to conclude in the article, the epistemic conceptualization of the visual literacy scheme, the features of its institutional functioning, the description and examination of the transformations of the techniques of the visual knowledge device that it was putting to test, and the forms and modes of diffusion and distribution of the results. %X Este artículo estudia, desde una perspectiva histórica, el caso de un programa singular de alfabetización visual desarrollado por la Photographic Section de la compañía petrolera Standard Oil Company (New Jersey), entre 1943 y 1950. El objetivo principal es describir y analizar un conjunto de rasgos y características de ese proceso epistémico, partiendo del abordaje de las propias técnicas, reglas, instrucciones, recomendaciones y procedimientos de alfabetización visual para el uso de las fotografías, en el marco de un sofisticado sistema de distribución que se adecuó a una estrategia de comunicación visual, inédita en la historia de la comunicación corporativa, en las relaciones públicas en la industria. El enfoque metodológico, de tipo documental cualitativo soportado en fuentes primarias, establece un esquema relacional entre dos metadocumentos textuales y visuales de capacitación y entrenamiento visual, The Use of Photographs y Training Program, y un corpus amplio de documentos que permite comprender, como se logra concluir en el artículo, la conceptualización epistémica del esquema de alfabetización visual, los rasgos de su funcionamiento institucional, la descripción y el examen de las transformaciones de las técnicas propias del dispositivo de conocimiento visual que ponía a prueba, y las formas y modos de difusión y distribución de los resultados. %I Revista KEPES %T A visual literacy program for the use and distribution of photographs: visual epistemology of the core of a private corporation %T Un programa de alfabetización visual para el uso y distribución de fotografías: la epistemología visual en el núcleo de una corporación privada %R 10.17151/kepes.2022.19.25.4 %~ Intellectum