%0 Generic %A Preciado Hoyos, Ángela %8 2020-04-21 %@ 1356-3289 %U http://hdl.handle.net/10818/48501 %X Purpose The purpose of this study is to determine the perception of communication and PR agency directors in Colombia regarding strategic communication and its relationship with consultancy when involved with three types of activities: bringing the context close to the organization, providing new knowledge and facilitating change. Design/methodology/approach This paper provides an exploratory study based on semi-structured interviews of a sample of 55 communication and PR agency directors. Findings Among the directors interviewed, there are different criteria concerning strategic communication and the services this entails. Although the literature mentions that consultancy should focus on counseling, accompanying, advising and orienting without making decisions for the client or performing any operative activities, many Colombian agencies offer these services, in addition to other technical ones. This is because these are the most requested ones by their clients and so are important in acquiring contracts in the country's communication sector. Research limitations/implications The limitation of this study is the absence of a regularly and systematically updated directory and database with the current size of the communications sector and its yearly revenue in Colombia. Practical implications Lack of consensus regarding strategic communication consultancy may lead to unfair competition on prices and confounding strategic and nonstrategic services in the market. Social implications New academic knowledge for the communication practices in communication agencies in Colombia and Latin America. Originality/value This article arises from initial research done in Colombia on the perceptions of the communication sector's directors regarding the meaning of strategic communication and key capacities in the provision of services under that remit. %X Propósito El propósito de este estudio es determinar la percepción de los directores de agencias de comunicación y relaciones públicas en Colombia sobre la comunicación estratégica y su relación con la consultoría cuando se involucran en tres tipos de actividades: acercar el contexto a la organización, aportar nuevos conocimientos y facilitar el cambio. Diseño/metodología/enfoque Este artículo proporciona un estudio exploratorio basado en entrevistas semiestructuradas de una muestra de 55 directores de agencias de comunicación y relaciones públicas. Recomendaciones Entre los directivos entrevistados existen diferentes criterios en cuanto a la comunicación estratégica y los servicios que esta conlleva. Si bien la literatura menciona que la consultoría debe enfocarse en asesorar, acompañar, asesorar y orientar sin tomar decisiones por el cliente ni realizar actividades operativas, muchas agencias colombianas ofrecen estos servicios, además de otros técnicos. Esto se debe a que estos son los más solicitados por sus clientes y por lo tanto son importantes en la adquisición de contratos en el sector de comunicaciones del país. Limitaciones / implicaciones de la investigación La limitación de este estudio es la ausencia de un directorio y una base de datos actualizados regular y sistemáticamente con el tamaño actual del sector de las comunicaciones y sus ingresos anuales en Colombia. Implicaciones prácticas La falta de consenso con respecto a la consultoría de comunicación estratégica puede conducir a una competencia desleal en los precios y confundir los servicios estratégicos y no estratégicos en el mercado. Implicaciones sociales Nuevos saberes académicos para las prácticas comunicativas en las agencias de comunicación en Colombia y América Latina. Originalidad/valor Este artículo surge de una investigación inicial realizada en Colombia sobre las percepciones de los directivos del sector de la comunicación sobre el significado de la comunicación estratégica y las capacidades clave en la prestación de los servicios bajo esa competencia. %I Comunicaciones corporativas: una revista internacional %K Communication consultancy %K Strategic communication %K Communication agencies %K Public relations PR agencies %T Strategic communication practices by consultants in Colombia by consultants in Colombia %T Prácticas de comunicación estratégica de consultores en Colombia %R 10.1108/CCIJ-06-2019-0066 %~ Intellectum